Friday 8 February 2019

Sagostund



Jag växte upp med barnprogrammet sagostunden och signaturmelodin till det programmet är något som etsat sig fast i mitt minne. Ofta när jag hör en viss sorts musik dyker den där mysiga sagostund-känslan genast upp. Efter lite analys verkar det handla om musik med tre inslag:

* Tydligt groove
* Lite orientalisk tonskala och instrument
* Gärna 70tal

Så här kommer en lista med låtar som triggar igång sagostunds-känslan för mig. Listan började med några få låtar men började sen leva sitt eget liv med en stark dragning till turkisk 70-tals-funk, en helt ny genre för mig, tack svt!

Listan:
https://open.spotify.com/user/ndesh/playlist/0qwJBfWjKPIrbr8wnIfUt6?si=O-zac1-sT2uv9OuveePlmA

spotify:user:ndesh:playlist:0qwJBfWjKPIrbr8wnIfUt6

ps. Jag ber om ursäkt för att några låtar ev. har varit med tidigare i mina listor, blev lite brått med sammanställningen idag. Och ja, sista låten är med til stor del tack vare omslaget.



No comments:

Post a Comment