Friday 3 September 2021

Kärlekens Gud – 30 år av Eros

 

Det var något av ett experiment som företogs under mitt midsommarfirande. Utöver den sedvanliga sillen och fyllan skulle såklart musik avnjutas. Inte sådär aktivt utan mer i bakgrunden: Höras men ändå inte höras, bli en del av dukningen mer än själva huvudrätten. Experimentet var lika banbrytande som enkelt, avsett att testa en tes jag drivit på min egen hörna ett tag: Kan man bli trött på Eros Ramazzotti?

Eros Walter Luciano Ramazzotti föddes i en förort till Rom 1963. Redan som artonåring blev Eros upptäckt i en musiktävling och drog med sig sin mor och sin bror till Milan för att göra karriär. Och vilken karriär sen! Redan aktiv i över 30 år, sålt mer än 60 (nu kanske 70) miljoner skivor fördelade på elva studioalbum (ofta i en italiensk och en spansk version), en EP, några samlings- och och live-skivor samt 37 singlar.

Jag skulle våga påstå att få artister har bibehållt ett såpass konsekvent sound under hela sin karriär (givetvis 100% till hans fördel). Han rör sig i något sörjigt mellanting mellan rock, pop, singer-songwriter med allehanda inslag. Eller som Wikipedia benämner det: Adult Contemporary.

Men hur föll experimentet ut? Vad var utlåtandet från mina medfirande forskningssubjekt? Var midsommarnubben lika god som mina förhoppningar var höga?

Givetvis var nubben kanongod, och givetvis kan man inte bli trött på Eros! Men för all del: döm själv utifrån listan med en låt per skiva från 1985 till 2015. Och kom ihåg: Eros är längtan. Eros är medelhavssensualism. Eros är evig sommar. Än är sommaren inte slut. Rensa ljudpaletten med solig åtrå innan höstens intåg kräva mörkare tongångar.


Listan: https://open.spotify.com/playlist/3YsGa231UWASC9v7lD98rR










No comments:

Post a Comment