Friday 21 October 2011

Can't Fake Da Fangk

Da Fangk

Kände att jag måste dela med mig av genren som förföljt mig i många, många år o blivit en av mina bästa vänner. Som bassist kan det inte förhålla sig på annat sätt.
Nedan följer en presentation av låtar/artister med mina kommentarer för att slussa in eventuella svårövertygade gnällgubbar/tanter.

P-Funk (Wants To Get Funked Up) - ParliamentP-Funkens anthem. Parliament med George Clinton i spetsen levererar sin rymdinfluerade låtsasvärld med kompromisslös betoning "on the one". Svårt att köra coolare tugg än vad Clinton gör i denna låt...

Butt To Buttresucitation - Funkadelic
Ett band som är Inavlat med Parliament. Därmed väldigt likt fast med mer psychadelia-influenser. Eddie Hazel är fet på gura.

Spaced Cowboy - Sly & The Family Stone
Skön låt från Sylvester Stewarts (Sly) annars lösa koksperiod. Han la kanske inte allt krut på ljudkvalitet under denna inspelningen, men han joddlar fan coolt. Plektrumbasen är dessutom oheligt het.

Fever - I. Jingo
Hörde denna låten när jag såg filmen "The Last King of Scotland". Afrobeat är afrikas funk. I. Jingo är ett mysterium som jag vet lite om. Bara att han levererar.

Strechin' Out - Bootsy Collins
Världens bästa bassist. Period. Bästa giget jag sett är till dags datum Bootsys Rubber Band på Mejeriet den 18:e Februari, 1995. Hör man intervjuer med Bootsy idag kör han exakt samma snack som alltid med bland annat det sköna citatet när han beskriver sin funk: "The real deal, not the dildo".

Crooked Booty - Dungeon FamilyDetta kollektiv med medlemmar från Outkast, Goodie Mob och andra sköna begåvningar från södern får stå för lite modernare funkavarter. Cee-Lo Browns karaktäristiska sång "Pre-Crazy"-genombrottet går undan.

Chamelion - Herbie HancockFet platta där Herbie tagit steget ur jazzvärlden och levererar grymt funk-fusion sväng med sköna upptäcktsfärder med sina analoga syntar.

Zombie - Fela KutiAfrobeatens fassa. Afrikas James Brown helt enkelt. Älskar denna kompgitarren.

Boogie On Reggae Woman - Stevie WonderSyntbas. I durpenta. Asgött.

Water No Get Enemy - D'Angelo, Macy Gray, Nile Rogers, Positive Force, Roy Hargrove, The Soultronics
Tagen från en tributeplatta till Fela Kuti. Mkt bra platta och svårt att välja låt. Föll på denna för att den har ett sånt jävla skönt långsamt groove som man aldrig vill ska ta slut. Låten är uppdelad i två delar men kan lyssnas på som EN. LÅNG. LÅT.

No comments:

Post a Comment