Thursday 31 January 2013

J Dilla

James Dewitt Yancey (1974-02-07 – 2006-02-10) var en producent från Detroit som hade en djupt imponerande katalog att ta med i graven. Det roliga är att jag först upptäckte honom nyligen som eget fenomen. När jag bläddrade genom hans alster på nätet kom jag fram till att han utgör en gemensam nämnare för den sortens hiphop som jag anser vara av det godare kvaliteten. En stor del av låtarna hade jag hört innan utan att veta att han gett upphov till.

Listan börjar med en cover-medley framförd av den aktuelle jazz-texaren Robert Glasper (rekommenderas varmt för ytterligare spisning). Efter följer originalen till dessa covers. Listan avslutas med några av hans greatest hits, mest för om någon eventuellt skulle få en aha-upplevelse liknande min.

J Dilla-ism

No comments:

Post a Comment