Tuesday 19 February 2013

Svenskt

Denna vecka har jag samlat några svenska favoriter. Visade sig till vis del bli rätt mycket sådant man hittar på Preem-macken på väg till midsommarfirande men det gör inget.

Weeping Willows - Broken Promise Land
Detta kan vara det fläskigaste och samtidigt mest deprimerade musikstycke som spelats in i Sverige. Har man fått sitt hjärta krossat en enda gång, om de så var på mellanstadiet, går den inte att motstå.

The Soundtrack of Our Lives - Firmament Vacation
Svensk rymdrock från Götet.

Peps Blodsband - Hög Standard
En svensk klassiker. Textraden "Läckergommens geååååspastaj som skaupats jooost preciiis for daaaaj" får en att vilja flytta ut i skogen och bli självförsörjande på bär, kottar or rötter.

Pugh Rogefeldt - Här kommer natten
Pugh har några riktigt sköna låtar i sin 70-talsrepertoar. Detta är kanske favoriten.

Kjell Höglund - Ett tillbakadraget liv
Kjell Höglund är mästaren av självföraktande, obehagliga, lite för träffsäkra texter. Denna är väl inte världens mest upplyftande heller ("ett liv i parentes"), men vacker på sitt sätt tycker jag.

Atomic Swing - Stone me into the groove
Sällan har väl "Svensk rock av internationell klass" passat bättre än för denna gamla slagdängan. Hade lika gärna vara skriven av typ Neil Young eller the Doors. Typ.

The Cardigans - Sick & Tired
Härlig tidig Cardigans, innan de bytte ut fina harmonier mot grova gitarriff.

Docenterna och Idde Schultz - Peppar & Salt
Joppe Pihlgren har förmodligen Sveriges falskaste sångröst, men det spelar ingen roll. Grym låt.

Torsson - Det spelades bättre boll
Inte heller här är sångrösten den stora tillgången. Jag gillar (den ironiska?) de-va-bättre-förr-texten. Jag sväljer den med hull och hår. Själv tycker jag det var bättre på "Sigge-Cirkus" och Rutger Backes tid i HBK, trots att jag aldrig sett någon av dem spela. Eller jo, Rutger Backe jobbade som vaktis på min lågstadieskola så jag såg honom lägga några straffar. Och, ja, de satt i krysset allihopa. Det spelades bättre förr - nuff said.

Eggstone - Water
Inspirerad av den imbecilla sim-texten från förra veckan bidrar jag med den nästan lika idiotiska "Water". Fin låt, korkad text. FYI "Water can be found in tennisballs".





No comments:

Post a Comment