Friday 19 August 2016

Skivor jag aldrig kommer lyssna på igen

Igår gav jag bort min CD-samling till Erikshjälpen. Jag gjorde ingen lista eller fotograferade av den, eller så. Det innebär att många av skivorna kommer jag glömma bort att jag ägt,  aldrig att lyssna på igen, för jag kommer aldrig söka efter dem på Spotify eller vilken musiktjänst som nu kommer dominera framtiden.

Sorgligt, men nödvändigt.

Därför har jag samlat några låtar från skivor som ett sista farväl. De är alla från "bra" eller "ok" skivor, jag har utelämnat saker som jag helt växt ifrån eller inte tycker är värt att lyssna på längre (Radiohead, etc). Här är listan. Weblänk.

Breakbeat Era - Control Freak
Detta är musik från slutet av 90-talet, då Drum'n'base var det sänaste. Roni Size and DJ Die gjorde musik under namnet Breakbeat Era och var nog min favorit bland allt drum'n'base:ande som pågick.

Ed Harcourt - Something in my eye
Ed Harcourt vad pressens älskling i början av 2000-talet efter de älskat Ryan Adams ett tag (sedan blev det the Strokes som alla älskade).
"There be monsters" var en mycket bra skiva, som jag av någon anledning slutat lyssna på.

Mudhoney - Crankcase Blues
Jag hade många, många grunge-skivor. Jag kommer aldrig lyssna på Pearl Jam eller Alice in Chain igen. Mudhoney kommer jag glömma bort, tyvärr (fast de spelade tydligen nyligen på KB...). Därför stoppar jag in en låt från deras fina punkiga skiva "My brother the Cow".

Soundgarden - Pretty Noose
Jag hade typ alla Soundgarden-skivor. De första var skräp, sen gjorde de två bra skivor (Badmotorfinger, Superunknown), och sedan blev det mindre bra igen. Dock några schyssta låtar som jag aldrig lyssnar på, tex Pretty Noose, som verkligen doftar sen grunge.

Steve Earle - Dixieland
I slutet av 90-talet började mitt countryintresse, som fortfarande är hyffsat aktivt. Steve Earle är en artist som jag försökte lyssna in mig på, och Guitar Town är en grym Rockcountry-skiva. Däremot fastnade inget annat ur hans katalog... ja utom några låtar på "The Mountain". Denna inbördeskrigs-pastisch är fin tycker jag.

Erykah Badu - Penitentiary Philosophy
Fan vad jag gillade Erykah Badu's första skivor. Sen blev hon mer av en artist som jag kände "det här borde jag gilla" när jag lyssnade på. Men Mama's Gun innehåller en del fina låtar.

David Garza - Slave
Detta är från soundtracket till filmen "Great Expectations" som jag för övrigt aldrig sett. Jag köpte det pga att både Chris Cornell (ex Soundgarden) och Tori Amos bidragit med nytt material. Det är en riktigt bra skiva som jag kommer glömma bort, med mycket varierad musik från olika genrer. Vet inget om David Garza, men låten är himla trevlig.

Gilberto Gil / Jorge Ben - Filhos de Gandhi
Något musikprogram på TV på 90-talet introducerade mig till Brasiliansk musik och jag hade säkert 20-30 brasilianska skivor. Skivan "Gil e Jorge" var jag på jakt efter länge. Det var två av mina favoritartister, som spelat in en obskyr skiva ihop, som fått fantastiska reviews.
Till slut fick jag tag i den, hittade den på Amoeba Records in San Fransisco. Jag gillade den inte alls. Stor besvikelse. Dock finns en lång, lång låt i slutet av skivan "Filhos de Gandhi" som jag diggar.




No comments:

Post a Comment