Thursday 30 March 2017

Viva Deutschland über alle!



Det dröjde ett tag innan jag fick MTV hemma. Men mycket tysk TV hade vi iallafall på 90-talet,  RTL, SAT1, Pro7 och tyska svaret på MTV - VIVA.  Istället för att kolla på Ray Cookes stollerier på MTV fick jag höra hans tyska motsvarighet Stefan Raab.

Ray Coke - Cool

Stefan Raab - Echt Cool

Givetvis spelades mycket av samma 90-talsskräp som på MTV - No Doubt, Skunk Anansie, massa andra band vi lagt nästan 30 år på att glömma, men tyskarna hade sitt eget skräp också. Jag har försökt hitta några guldkorn ur skräphögen som jag återvunnit i denna listan. 

1. Blümchen - Liebe Liebe!
Rave var poppis i mitten av 90-talet i tyskland. Den lite gladare raven, "Happy Hardcore", etc, kunde till skillnad från i Sverige ta sig högt up på listorna, i lite kommersiell form. Bäst i denna genren var utan tvekan Blümchen. Hennes Liebe Liebe är nog det bästa som kom ur Happy Hardcore-genren.

2. Technohead - I wanna be a hippy
Detta är ett riktigt guldkorn. Vet inget och Technohead men de verkar vara från England. Detta var dock en jättehit på Viva och kanske den bästa låten på listan. Lite mer Gabba än Blümchen.
Videon är helt fantastisk - några skinheads jagar en hippie genom en park. Hippien undkommer och blir ett gudomligt väsen (min tolkning).

3. Fanta vier - Sie ist Weg
Fantastichen Vier är typ Tysklands Kent. Detta var deras stora 90-tals hit.

4. Fettes Brot - Jein
Ett snäpp bättre gillar jag Jein, med lite fin mexikans feeling. Långt trumpetsolo i slutet.

5. Tic Tac Toe - Warum
När Tic Tac Toes stora hit "Ich find dich Scheisse" kom trodde jag det var Tyskarnas svar på "Midi Maxi och Efti", men de visade sig lite mer långlivade och talangfulla. De hoppade mellan genrer, hip hop, reggae, rock och i detta fallet nån form av Massive Attack-rip off.

6. Helge Schneider - Fitze, Fitze, Fatze
Jag tror Helge Schneider kan liknas lite som en mix mellan Povel Ramel och Torsten Flink. En mycket duktig Jazz-musiker (kan spela ett tiotal-instrument), komiker och väldigt eccentrisk personlighet som ibland fick gästspela bland poppen och technon på Viva med sina absurda kompositioner, ofta med sitt band "The Firefuckers". Fitze, Fitze, Fatze börjar lite tveksamt men tar sig ordentligt i slutet med ett jävligt fint Xylofonspel. Rekommenderar att kolla upp honom.



7.  Falco - Mutter, der Mann mit dem Koks is da
Jag tar med denna mest för att den av någon anledning blev en Mega-Hit i Tyskland och för att det var en av Falcos sista låtar. Den har också en lustig titel. Det är fint när Falco säger "Das Schwartze Gold" på Österrikiska. 

8. Lucilectric - Mädchen
Avslutar med en skön one-hit-wonder. Den spelades sönder på Viva, och jag hatade den när det begav sig, men det var ett skönt återseende. 90-tal i kubik.

Achtung spisa!!

No comments:

Post a Comment