Friday 18 August 2017

Schizofreni. Som sig bör

Jag har efter många års vetskap om denna illustra församling musiknördars blogg nu slutligen kommit att skapa detta första men, hoppas jag, inte sista inlägg.

Eftersom det är just den första listan kommer jag inte gräva ner mig speciellt i en artist eller ha ett annat tema än att vara lite spretig. Det är helt enkelt ett utdrag av mina senaste "starade" låtar från Spotify även om man numer plussar, inte "starar".

Det blir ändå ganska representativt. Det finns rock såväl som lite jazzigare grejer och en del som går mot elekroniskt, vad nu det är...egentligen. Kravet jag har på musik är att det ska vara intressant och helst överraska. Jag dras ofta åt det bombastiska och molltoner. Glada trudilutter är ganska ovanliga i min Spotifyvärld även om det händer.

Nu till själva huvudnumret. Listan!


1. [Animal], Siriusmo remix - Hundred waters, Siriusmo
En låt som kickar igång efter en mjuk öppning...med mer mjukhet i orgelform och nån form av baktakt. Oemotståndligt. Sen kommer sången. Underbar låt.

2. Heart of a Dog - The Kills
The Kills
The Kills. Ett band som dyker upp med jämna mellanrum i mina lurar. Det är oerhört bra, enkel rock gjord med finess. Ett band jag skulle vilja se live. Kan ju inte vara dåligt på KB!

3. Pray the Light - Faces on TV
Stora svepande toner med synthiga trumpetstötar. Jäkligt bra helt enkelt.

4. Speed of Dark - The Colorist, Emiliana Torrini
En helt ny bekantskap som jag hittade häromdan. I ärlighetens namn var det såklart Spotify som hittade åt mig. Det är helt enkelt så jag kommer över ny musik. Efter ett intro som egentligen inte hör hemma med låten trippar den igång. Den har gått varm i lurarna på jobbet. Det här hade också varit kul att se live.

5. Jesus for the Jugular - The Veils
Lite klassisk missförstådd-rocker-musik i rökig whiskey-anda. Perfekt om man är bakis.

6. Stoney Street - Amon Tobin
Jazzig elektrofunk. Eller ja, det är så jag benämner det men det är helt ovetenskapligt taggat. Får nån slags film noir-känsla samtidigt som ju är betydligt modernare.

7. Daydream in Blue (BBC session) - I Monster
Tillsammans med The Kills, det band jag lyssnat mest på i denna lista. Det här är en lite querky halvakustisk version med nån sjukt töntig percussion som dyker upp då o då. Dock utan att förta genialiteten.
Tricky slackar med ett bloss

8. Kid Corner, GAPS remix - Archive
Fantastikt och mysigt. Inget som får upp en på dansgolvet dock. Det spar vi till en annan lista.

9. Azan 2014, Destructo mix - Losers
Nu till det bombastiskaste. Har ni hört Muse så anar ni vad detta är. Det är helt enkelt fett för en gammal metalkille! Jag hittar alltmer sällan musik av det här slaget som jag gillar men detta är riktigt najs.

10. Parenthesis - Tricky
Tricky, är inte det han som var med i det där bandet...Jo, det är det nog. Bra är det i alla fall.



Det var det!
https://open.spotify.com/embed/user/chonsk/playlist/1DopugeMBH9XiPHeNDlR5k
spotify:user:chonsk:playlist:1DopugeMBH9XiPHeNDlR5k


No comments:

Post a Comment