Friday 14 February 2020

Vanishing point and/or Echo Dek

1997 släppte Primal Scream albumet "Vanishing Point". Albumet som är löst inspirerat av filmen "Vanishing Point" från 1971 som jag inte har sett men som skall vara en riktig kultrulle.



"Essentially the story of a disaffected ex-cop and race driver who is delivering a souped-up car cross country to California while high on speed ('uppers'), being chased by police and meeting various characters along the way"

är filmens plot enligt wikipedia. Jag är helt klart sugen på filmkväll.

Jag tycker Vanishing Point var en av de mest intressanta och bästa plattorna på 90-talet - så här retrospektivt - och den är lite bortglömd.

Kate Moss och nån annan arg supermodell förekom i musikvideon till kanske största singeln från plattan "Kowalski". Den förekommer dock inte i listan.

Plattan i sig är inte 100% lättlyssnad men för att löka laxen ytterligare släppte Primal Scream bara några månader senare även en remix-platta med dub-remixer av några av låtarna. På "Echo Dek" knycklar Primal Scream till låtarna ytterligare med hjälp av Adrian Sherwood.

I denna listan har jag valt ut fem låtar från Vanishing Point och fem remixer av samma låtar från Echo Dek, för att... ja bara för att jag tycker det är roligt. Jag använde själv Primal Scream för att rensa öronen efter fokuslistan med the Police och då insåg jag hur mycket jag älskade dessa plattorna och hur mycket jag hatade Sting.


1. Get Duffy / Duffed Up
Get Duffy är en av de smoothare låtarna på Vanishing Point. Man hör den typiska 90-tals acid-miles-davis-trumpeten i en annars ganska händelselös låt.
Remixen Duffed Up, gör om låten rejält, även om trumpeten dyker upp. Faktum är att jag inte är helt säker på att den ens är en remix på Get Duffy. Älskar den minimalistiska trumrytmen.

2. Out of the Void / Vanishing Dub
Här är den oremixade låten kanske mer konstig än remixen. Låten har ett skönt, lite spooky, komp, som accentueras i remixen. Remixen börjar med vad som måste vara en sampling av en Carlos Gardel-låt (har inte kunnat fastställas och jag borde vara i utmärkt position att bedriva lite original-forskning och bli idol på nått Primal Scream-forum).
Den ekande blöta trumman i remixen är så otroligt bra.

3. Stuka / Wise Blood
Välkommen till vansinnet. Stuka med sin dörrklocka, allmänt konstiga ljudbild och malande bas blir inte mindre konstig i remixen Wise Blood. Det finns en remix till av låten på Echo Dek och det var lite hugget som stucket vilken som fick följa med. Föredrar den underliga röstförvrängningen framför det mesta av dagens vocoder-trams. Tror även att ljudet av störtande flygplan används som instrument. Remixen är härligt dubbig och lika konstig.

4. Medication / Dub in Vain
Medication är en ganska klassisk bluesrocklåt som befäster Primal Screams kärlek till amerikanska södern. En av mina favoritlåtar på Vanishing Point.
Dub in Vain drar igång med härligt sönder-dubbade trummor men följer annars originallåten ganska bra, fast sången är mestadels bortplockad eller förvrängd.

5. Trainspotting / Last Train
Denna låten förekom också på soundtracket till Trainspotting. Lite väl mögliga 90-tals-trumloop tyvärr i mitt tycke. Därför känns det skönt att de filtrerats fint i remixen Last Train som jag tycker håller bättre i längden.


No comments:

Post a Comment