Friday 18 June 2021

 


VODKA & Blinier

Som ättling till Donkosacher som migrerat till Sverige via Tyskland och Danmark kvarstår endast en liten del av krig, slätt, häst och klan i min genpol. Mest markant  är min förkärlek till kettlebells, slaviska takter och det ryska språket samt min förmåga att halsa vodka i dricksglasstora portioner som om det vore vatten. Idag bjuds det på just detta. "Det lilla vattnet" eller just Vodka. 

Vodkan serveras rumstempererad med blinier med klassiska tillbehör. Se upp där nere i magsäcken!  Pass på vodka sjunkbomberna som detonerar i mellangärdet!

Likt en torped från den avhoppande Röda oktober fick jag mig en jabb mot C-19 i söndags. Om detta är en känsla av att färdas mot nya mindre restriktiva tider vet jag ej men likt Marcus Ramius på däck överger jag inte mitt skepp. Om Spotify är min skuta så ska jag ladda denna med ett brett batteri av musikaliska influenser baserat på dagens tema.

Ett lätt nautiskt tema serveras här idag . Väl lämpat att dricka vodka till. Avnjut starka inslag av ryska manskörer, ubåtar, synth, allt lätt pudrad med svensk powermetal. En märklig blandning kan tyckas men sådan är jag för evigt präglad i dualism. Mellan svart och vitt. Högt och lågt. Gott och ont. Synt och Pop, Folkmusik och Opera, Metall och Jazz. Slätt och hav.

Som student och  aspirerande akademiker är vikten av och förmågan till perspektivskifte lika essentiell som vodka för en ryss. Och här i ligger väl pudelns/min kärna. Jag eftersträvar ordning och jämnvikt men trivs bäst i mitten av dragkampen mellan det kärvt kroppsliga kroppsarbetet som är mitt ursprung och det akademiska intellektuella. Jag tror på motsatsernas eviga dragkamp som en skapande kraft i motsats till en strävan efter jämvikt som för mig är beige och lätt smaklös. 

Musiken som idag serveras blir allt annat än smaklös. Den är bombastisk, präktigt smetana ljus och syrlig. Men samtidigt som belugakaviar mörk och salt. Mot slutet av listan närmar vi oss Tyskland och Skandinavien precis som mina förfäder då blir det kanske lite mer sauerkraut, lager och weiswurst.

Vi inleder med Basil Poledouris, "Hymn to Red October".

Här emellan är ett vodkatöcken!

Vi avslutar med Svenska Sabatons, Wolfpack.

Ha en fantastisk sommar och tack åter igen för att ni läst och lyssnat.

Från oss i vodka bältet bjuder jag er,

Skål, Kippis och 

Nastrovje. 


Vodka&Blinier


No comments:

Post a Comment