Friday, 17 June 2022

Definitivt inte Fleckfritt

VARNING. DEN VITA REGGAEN I DENNA LISTAN KAN ALLVARLIGT SKADA JONAS HÄLSA.



Béla Anton Leoš Fleck är född i New York och döpt efter 3 olika europeiska kompositörer och anses vara en av de främsta bajospelarna genom tiderna. Fleck har hyllats för att ha tagit banjon bortom det traditionella och in i genrer där man normalt inte brukar höra banjon. Resultatet av hans experimentella sida har gjort att han är den artist som har blivit nominerad i flest olika Grammy kategorier någonsin. Han blev tidigt introducerad till banjon via nått album som hans pappa hade köpt och införskaffade sig sin första banjo efter att ha hört "Dualing banjos" på radion. Deliverance är en sjukt underskattad film btw.

Banjon är för övrigt ett afrikanskt instrument till sitt ursprung och man tror att det fått sitt namn av att halsen ofta var gjort av Ban Julo (dvs Bambu på något gammat västafrikanskt språk), som också har gett namn åt Gambias huvudstad Banjul (Som jag själv har besökt en gång i tiden).

Jag tycker man kan dela in Bélas Flecks karriär i tre delar, och därför gör jag det också:

1. Solokarriären. Mest bluegrass, men nästan alltid med en twist. Har gjort allt från klassisk musik till world music. Han har ett helt gäng skivor där han spelar tillsammans med hans fru Abigail Washburn som också är en grym bajolirare.

2. New Grass Revival - Progressiv bluegrass (new-grass) grupp där Béla var fullvärdig under hela 80-talet. Riktig goa. Dock saknas en del skivor på spottan, men många bra låtar finns iaf på en samlingsskiva. Man vet att en genre är traditionell när det anses vara progressivt att lägga till el-bas och trummor. Dock så har de en del låtar som tangerar andra genres än bara bluegrass.

3. Béla Fleck and the Flecktones - En jazz fusion grupp som grundades av Béla och den grymt talangfulla basisten Victor Wooten. Den senare plockade även med sin brorsa, till lika synth-percussionisten Roy "Futureman" Wooten på tåget.  Futureman är känd för att lira på sin egen-designade drumitar. Om man vill lära sig mer om den kan man lyssna på the man himself:


I övrigt så tycker jag att det är värt att tillägga att Fleck inte sällan har blivit anlitad av lite mer välkända artister som har behövt en banjospelare vid diverse tillfällen. Han har bland annat spelat banjo tillsammans med Neil Young, Dave Matthews Band och Jerry Garcia. Det känns på något vis som att Neil Young har en koppling till alla artister i världshistorien, men det är förmodligen bara en känsla.

Kommentarer till låtarna känns överflödiga efter denna introduktionen men värt att nämna är att:

1. Callin' Baton Rouge - Är en cover på en låt av mindre kända Oak ridge boys och har även gjorts vid ett senare tillfälle av bro-countryns svar på Metallica, Garth Brooks. Dock tycker jag personligen att New Grass Revivals version är den starkaste och att Brooks cover är en billig kopia av NGVs version.

2. Help on the way - Detta är min favvo Grateful dead låt. Sjukt grym cover detta och originalet går inte heller av för hackor om man är lagt åt det hållet.

9. Ah Ndiya - Denna dänga är från dokumentärfilmen "Throw down your heart" där Béla åker omkring i Afrika och söker efter Banjons rötter och spelar tillsammans med lokala musiker under resans gång. World music, fast på riktigt typ. Får man lov att killgissa lite efter att ha hört den här låten att banjon primärt var avsedd som rytm-instrumment när det begav sig? Kanske får man svaret i dokumentären.

Nu orkar jag inte skriva mer. Detta kan vara den bästa formateringen som jag gjort på ett inlägg. Det är jag värd lite beröm för iaf.

LISTAN

No comments:

Post a Comment