Friday 16 February 2024

Kjellektiv Perception

Idag ska vi göra en resa från nutid (dvs 2006) ända tillbaka till mitten på 70-talet genom den oefterhärmlige Kjell Höglunds musik.

Första gången jag hörde Kjell Höglund trodde jag det handlade om någon slags lyteskomik eller åtminstone ironi. Över tid har jag kommit att älska Kjells otroliga kreativitet, torra humor och högtravande texter.

Listan följer Kjell Höglund bakåt från hans senaste platta Pandoras Ask (2006) med lite... Dylan-vibbar?, vidare till det kriminellt underskattade mästerverket Kryptonit (2001), genom hans lite mer poppiga och lugna skivor Inkognito (1995), Höglund Forever (1992), Ormens år (1995) tillbaka till de billiga syntharna på Hemlig kärlig (1986), via Tidens tecken (1984) med dunderhiten Genesarets sjö. Till slut kommer vi tillbaka till den Höglund jag först kom i kontakt med på Vägen mot Shangri-La (1980) där texterna ändå har lyrisk verkshöjd, Doktor Jekylls testamente (1979) som bärs upp av låtar från ett misslyckat projekt med en sagoskiva och vi landar till slut i den proggiga Hjärtat sitter till vänster (1975).

Bonus: Som en publikfriare (och för att den tåls att höras igen) bjuder jag på klassikern Man vänjer sig från skivan Baskervilles hund (1974), den näst sista skivan i perioden 1970 till 19775 då Kjell först skivdebuterade (genom självutgivning) och släppte fem skivor på lika många år.

Ett otroligt produktivt musikliv! En svensk nestor? Kjellvklart!

Listan: Kjellektiv Perception

No comments:

Post a Comment