Tuesday 31 July 2012

Musiklista Friform-edition

Dagens lista "friform" har inget specifikt tema. Det börjar i en ände och slutar i en helt annan, med en massa dub i mitten.
Första låten Maktoube vet jag väldigt lite om. Eller om sanningen skall fram vet jag inget om den, jag snodde den från nått världsmusikprogram på P1. Men den är fin! Lite nordafrikanskt eller?
Sen börjar dubben. Första dubben känns lite nordafrikansk så den får koppla ihop det.
Jag har alltid haft svårt för reggae men uppskattad dub, så ett par dubbar på raken skadar inte.

Maldon, Zouk-bidraget i denna lista, hörde jag först hos den fantastiske (?) Thomas Gylling i hans legendariska 90-tals-program Tropico Pop. Det var fan grejer det. Har försökt spara ihop till en Tropico Pop-lista men jag ger upp, Mr Dobalina med Del Da Funky Homosapien verkar aldrig komma upp på Spotify så det blir nog aldrig av. Därför slänger jag in Zouken här, den passar på något sätt.

Lite världsmusiktema blir det nog trots allt, La vida Sencilla är TexMex-rock, Mediu Xhiga är nån form av folkmexargitarr jag hittat på en Puto Mayo CD jag har liggandes hemma.
Avslutningsvis, i utbildningssyfte för det är alltid kul att lära sig lite om nya musikstilar, två Chacareras. Chacarera är en traditionell Argentinsk folkdans som dansades ute på estanciorna. Skall ackompanjeras med snabba klappar, "klapp-klapp" "klapp-klapp". Ni kan försöka räkna ut hur. Första låten, Chacarera Del Milagro är lite modern Chacarera medan andra är en "Chacarera standard", Chacarera Del Rancho.

No comments:

Post a Comment