Friday 26 April 2013

Dat voice!



Jag lyssnar mest på musik av antingen

a) miserabla män med skägg, eller
b) arga män med skägg

Här kan ni märka en viss lutning åt det manliga hållet. Antalet kvinnliga artister jag aktivt lyssnar på är pinsamt litet. Därför var det hög tid att sätta ihop en lista med riktigt bra kvinnliga sångerskor. Denna har jag gått och grunnat på ett tag. Mycket gammal skåpmat, men kanske hittar ni något ni inte hört förut.



Listan: Dat voice

Vi börjar med Koop. Det är möjligt att jag förlorar någon hipstercred här, jag vet faktiskt inte om de fortfarande är acceptabla. Jag tycker att de fortfarande låter utmärkt bra. Vidare med Nancy Sinatra. Här hjälps hon fram av mustaschmannen och Sverigeromantikern Lee Hazlewood. Även om han utgör stommen i låten är det hon som med god känsla för dem båda framåt.

Jag vet inte vilken stil Gossip räknas som, men lite punkigt är det. Sångerskan Beth Ditto har en sångröst som får mig att rysa varje gång jag hör den. Bandet som helhet är stabilt men lite enahanda, Perfect world är en riktigt bra singel. Vi fortsätter med Janis. Jag lämnar henne utan kommentar, listan hade naturligtvis varit rätt tom utan henne.

Beth Gibbons är sångerskan från Portishead. Jag vet inte om det blev något av hennes solokarriär, men den här låten fastnade hårt hos mig när den kom i början av seklet. Vi tar vägen över den slöa countryosande Dark Undercoat av en Emily som jag inte vet något om, till Gry. Gry är en dansk kvinna med riktigt härliga stämband, och här kvittrar hon fram en vintagemelodi som är svår att värja sig mot. 

Avslutningsvis 2xRöyksopp. Först och främst behöver man ju få med Sveriges bästa sångerska Karin Dreijer. Den andra låten är deras senaste singel och jag har ingen aning om vem som sjunger där.

Bonuslåt: Sångerskan i Arch Enemy är djupt fascinerande. Japp, det är hon som sjunger, det är inte trickfilmat.



No comments:

Post a Comment