Monday 29 April 2013

Valborg 2013


Valborgslista

Det är Valborg och jag gör en lista. Självklart är det en Valborgslista. Den har i övrigt inget med Valborg att göra.

Tom Tom Club - Genius of Love

Svängigt komp. Så svängigt att det samplats om och om igen sedan låten gjordes 1982. Gillar det knasiga upplägget på hela låten. Kan något räkna ut vilket språk som talas 2:56 in i låten?
För er kalenderbitare där hemma i stugorna kan jag påminna om "Wordy Rappinghood" av Chicks on Speed som Cilla hade med i en lista. Originalet är från samma skiva som "Genius of Love". Samma knasiga upplägg.

Talking Heads - Psycho Killer

Tom Tom Club var ett sidoprojekt för några Talking Heads-medlemmar, så varför inte plocka med en akustisk version av Psycho Killer tänkte jag.

Sparks - When do I get to sing my way?

Detta var någon form av hit för några år sedan. Låten är egentligen lite Petshopboysig och tunn i soundet för min smak, men jag gillar musikvideon starkt.



The Breeders - Cannonball

På tal om musikvideos, var ju TV-kanalen MTV en källa till musik en gång i tiden. Zappade man in "Alternative Nation" kunde man få höra denna alt-rock-standard med legendarisk basgång och komp.

Golden Smog - Pecan Pie

Ännu ett av alla No Depression/Alt Country sidoprojekt, en permutation av olika countrygossar som lirar tillsammans. Just denna låten tycker jag är skönt relaxad och får mig att tänka på Pecannötspaj. Yummy.

The Flying Burrito Brothers - Dark end of the street & Wheels

The ultimate countryrockband någonsin. De hann producera två fantastiska skivor The Gilded Palace of Sin och Burrito Deluxe, som jag lyssnat på typ tusen gånger. Dessa två låtarna är typ 1mm från att vara patetiska men blir istället helt fantastiska. Allt från Gram Parsons och dessa gossarna rekommenderas varmt.

Junior Brown - My wife thinks you're dead

Jag är ledsen, jag hamnade djupt ner i countryträsket. Junior Brown är tydligen lite av countryvärldens Yngwie Malmsten. Fantastisk gitarrist, men ett svin och jätte-ego. Han får fem stjärnor i min bok dock, för sitt laid back komp, corny texter or titlar (sång om att möta sitt gamla ex igen: "... cause you're wanted by the police and my wife thinks you're dead"). Tycker denna live-versionen är förjäkla skön också, när publiken sjunger med i refrängen.

Magnolia Electric Co. - The Dark Don't hide it

Då slutar vi lite med något som dök upp i vår gamle TAT-vän Petter T's Spotify-ström och som jag gillar skarpt. Magnolia Electric Co. frontfigur var Jason Molina. Jason dog för ungefär en månad sedan efter långt och hårt alkoholmissbruk, 39 år gammal.

Glad valborg!

No comments:

Post a Comment