Friday 5 July 2013

Kristet Taube

Eftersom jag Holmérat hela morgonen är det inte mer än rätt att jag får betala för mina synder genom att spela lite kristen country. Detta var också en request från en viss Mr Jälevik.

Dock är ju livet mer än religion, åtminstone för några medlemmar i Musikveckor. Och vad passar väl bättre att ackompanjera det lite tyngre religionstemat med än äventyr och det glada vilda livet som sjöman? Jag talar naturligtvis om Evert Taube.

Jag hade lätt kunnat göra en 25-lista med Taube men jag har plockat ut fem favoriter. Man blir inte lite sugen på att bygga en tidsmaskin, resa tillbaka till 1910 och mönstra på ett handelsfartyg i Göteborg när man hör om hans Fritiof Anderssons äventyr. Det är väl att slå in en öppen dörr, men Taube är etta när det gäller att skriva svenska texter. Finurligt, spännande och poetiskt. Jag gillar speciellt beskrivandet av den vackra kreolskan Fritiof träffar i den illa beryktade baren på Paseo de Colón i Buenos Aires.

Strof 1: "han såg på hennes ögon och hennes svarta hår, och hennes lilla rosenröda svarta mun"
(Ok, vi fattar, men Taube ger sig inte, varför inte köra en strof till för att vi riktigt skall fatta hur het denna kvinna är.)
Strof 2: "och hennes vita tänder och hennes bruna arm, och hennes smala händer och hennes höga barm".
Finns mängder av passager som gör Taube till nummer ett.

Jag värmer alltså upp med lite sjömansromantik.

Sedan kristnas hela listan. Detta är riktigt fina bitar.
"The Christian Life" gjordes ju populär av Gram Parsons och The Byrds, men detta är Louvin Brothers original (?). Känns lite frommare så.
Sedan härlig gospelstämsång med Golden Gate Quartet. Tightare kan det inte bli.
Avslutar med lite mer svänging country signerat Pee-Wee King och lite glad-gubba-countryblues med Mississippi John Hurt, en av de gamla bluesgubbarna som återfanns i bluesrevivalen på 60/70-talet.

Here you go: Kristen Taube
 spotify:user:andershaverdal:playlist:1xL2C5VzyXS7IDKTDnceOl



No comments:

Post a Comment