Thursday 30 January 2014

Bridgeblandning (orignal-original)



Bridgeblandningen är min favoritblandning bland alla blandningar. Men det skall vara original-original. Har ni en timma över (helst lite mer än det) rekommenderar jag att ni kollar in sågningen av nya uppdaterade bridgeblandningen (original men inte original-original).



Min lista denna veckan är en hyllning till Bridgeblandningen, original-original. En fin och stämningsfull mix med rätt ljud när man häller upp den.
bridgeblandning(originaloriginal)

(play-länk) http://open.spotify.com/user/andershaverdal/playlist/2euH8PQ8WwgKvCLyxYfHtX

Soda Stereo - Disco Eterno och Persiana Americana

Argentinska Soda Stereo var ett av de största rockbanden i Sydamerika men är sedan ganska många år upplöst. När jag var i Buenos Aires första gången 2004, gick in i en skivaffär och frågade efter "vilka är de bästa artisterna i Argentina?" fick jag Live-inspelningen med Soda Stereo som låtarna är ifrån.
Sedan dess har jag försökt lyssna in mig på den någon gång om året, men jag har aldrig riktigt fattat storheten. Inte tills i vintras då jag återigen var i Buenos Aires. På ett kafé jag råkade sitta, spelades just den liveskivan i bakgrunden.
"Men vafan, detta är ju fantastiskt!". Polletten föll ner.

Jim and Jennie and the Pinetops - Hanna's song

Som vanligt levereras det lite alt-country. Vet inte mycket om gruppen mer än att de förekommer på diverse samlingsplattor jag samlat på mig genom åren.

Chris Isaak - Somebody's crying och Blue Hotel

Melankoliskt på gränsen till ett pekoral, men på rätt sida gränsen! Då blir det bra.

Wayne Hancock - Happy Birthday Julie

Mer svävande gitarrer, mer melankoli. Wayne "The Train" Hancock har förekommit i mina listor förut. Han sjunger ofta om hur det är att vara nersupen ("I'm a double-A-daddy"), festa ("Juke-Joint-Jumping") eller vara on the road ("Thunderstorms and Neon-signs"). Rockabilly/Altcountry, kalla det vad ni vill.

Cowboy Junkies - To Love is to Bury

Mer på temat sorgset och stämningsfullt. Vet inte riktigt vilken godis i bridgeblandningen den här representerar. Den vita mintpastillen kanske?
Skivan "The Trinity Sessions" anses av många (eller åtminstone några) vara en av 80-talets bästa skivor i genren. Som förmodligen är ... alt country.

Kelly Hogan - Chicken Road

En fin inspelning av Kelly Hogan på en gammal låt som bland annat spelats in av Tennessee Ernie Ford. Låten har mycket underlig text.

Once I got a sunburn on the back of my itchin' neck
Went for a ride in a Model-T and I died in a beautiful wreck

Jag gillar dess underliga struktur och text.

Neko Case - Duchess

Avslutningsvis fläskar jag på med Neko Case och Duchess. Gudomlig röst och vackert arrangerat.

Handla nu gott om bridgeblandning till fredagsmyset. Hittar ni original-original så hamstra och sälj överskottet på e-bay!






No comments:

Post a Comment