Tuesday 15 July 2014

Now I wanna sniff some glue



Häromdagen dog den sista orginalmedlemmen från det legendariska punkbandet Ramones. Jag kan inte påstå att jag är en kännare, men Ramones har en plats ganska nära mitt hjärta.

I min späda ungdom, strax innan jag insåg att jag inte kunde spela något instrument, spelade jag bas i ett punkband. Vår repertoar bestod av en eller två egenskrivna låtar, och i övrigt Ramones, och en enstaka Motörheadlåt (Killed by death, sjukt bra).

Det är mycket som är speciellt med Ramones. Den karaktäristiska rösten, enkelheten, kraften och inte minst faktumet att min elva låtar långa lista klockar in på under en halvtimme. Låtarna spelas ännu snabbare live, och några i min lista kommer från en liveplatta. Det är egentligen live de är som bäst. Samtliga inleds med ett vrålat "one-two-three-four!". Mäktigt.

Jag älskade att spela "Today your love, tomorrow the world" med sin bisarra text om nazism, och "Beat on the brat" var också en favorit. Men vi körde också "Blitzkrieg bop" och "Chinese rocks" som jag egentligen tror är någon annans låt från början. Chinese rock är troligen slang för en drog.

På en av våra få spelningar på Mejeriet i Lund fick vi priset för "bästa ramones-punk-popstad", ett pris som jag starkt misstänker var skapat just till oss.

Minns ni tävlingarna "Musik direkt"? Varje band fick spela i tio minuter, och sedan var det ett vanligt turneringsförfarande som slutade i Sthlm (antar jag, vi stannade inte ens kvar till den lokala prisutdelningen). De flesta banden kämpade för att hinna med sina två bästa låtar på tio minuter, medan vi brände av hela repertoaren på fem låtar plus mellansnackoch några torra skämt. Bland annat gillade sångaren att introducera mig som "han som ni kanske har förväxlat med en förstärkare", efter inspiration från hur The Who brukade presentera bandet. Det hade naturligtvis att göra med att min simultankapacitet inte tillät mig att både spela och röra på mig samtidigt, och därav en mycket stillastående spelstil.

Här kommer några av mina Ramonesfavoriter. Håll till godo.

Now I wanna sniff some glue

No comments:

Post a Comment