Thursday 17 July 2014

Osvaldo Pugliese

Denna fredagslista handlar uteslutande om Osvaldo Pugliese, en av tangons stora kompositörer och förnyare. Det är givetvis en risk att detta blir en sån där "lyssna pliktskyldigt på två låtar och sedan byt till vad jag egentligen ville lyssna på, tex Pontus och Amerikanarna, för jag fattar det inte". Men jag hoppas ni uppskattar och förstår vilken unik musik Osvaldo Pugliese och hans orkester komponerade och spelade.

Osvaldo Pugliese föddes 1905 och blev tidigt uppmärksammad som duktig pianist och spelade redan som ung med många av dåtiden stora orkesterledare, t.ex Juan DeCaro.
Som 19-åring skrev han den fantastiska tangon Recurdo (ej med i denna lista eftersom den redan var med i en lista i Maj 2011) som var banbrytande i sin struktur.

Pugliese var verkligen en pionjär. Man kan hävda att det är stor skillnad på Donato, D'Arienzo, Troillo och andra tangoorkesterledare men i sammanhanget får de anses som "same but different" om man jämför med Pugliese.

Första tangon "La Mariposa" är en typisk Pugliese. Otroligt rytmisk, går upp och ner i tempo, men med en återkommande rytmik, som när den går från "DAM----DAM" till "DAM--dö-DAM och med ett virtuosa bandoneon-solon ("firulete") och violinstämmor.

Samma rytmik hör man på klassiska "La Yumba" också. Det är extremt uttrycksfull musik, lite som filmmusik.

Han gjorde och arrangerade även mer traditionella tangos, även de otroligt vackra. "Desde de alma" är en klassisk vals, här svulstigt men känsligt arrangerad av Pugliese.

Även "Farrol", "Barro" och "Corrientes Y Esmeralda" är av mer traditionellt snitt, men med den typiska stenhårda Pugliese-rytmen återkommande, och med den nästan, men på rätt sida av det patetiska, sången och fiolen.

Pugliese var uttalad kommunist och satt i fängelse i omgångar under åren bland Argentinas Peronister och diktatorer. Det sägs att Juan Peron (Evitas make) en gång skenavrättade honom.
När han satt i fängelse fortsatte hans orkester framträda utan honom, med en stol i orkestern demonstrativt tom.

De fyra avslutande tangona "Pata Ancha", "La Tupungatina", "Esta Noche De Luna" och "Flor De Tango" är typiska Pugliese. Speciellt i "Pata Ancha" är effekten av att få fram och tillbaka mellan "DAM ---- DAM" och "DAM --dö-DAM" tydlig.

Sista "Flor de tango" låter lite som en Piazzolla-tango, och Piazzolla såg Pugliese som en av sina stora förebilder (liksom tex Duke Ellington).

Jag älskar Pugliese, hoppas ni gillar honom också!

Spotify: Osvaldo Pugliese
Url: Osvaldo Pugliese


No comments:

Post a Comment