Tuesday 2 June 2015

Trädäckslista

God dag list-lovers!

I sin strävan att ständigt försämra upplevelsen har Spotify valt att göra det jättejobbigt för mig att se vilka låtar jag haft med i spellistor tidigare.
Jag ber därför om ursäkt om någon är dublett, men jag tror inte det.

Nog om det!

Jag är i sluttampen av ett hysteriskt trädäcksbyggarprojekt hemma i trädgården. Därför tänkte jag satsa på en lista med låtar man kan lyssna på när man har häng utomhus. Med fördel på ett trädäck, bland vänner, med en grogg med is och myntablad i handen.

Lista

Det verkar ha blviit någon slags norm att skriva jättemycket och motivera varför man valt ut låtarna. Tack Pontus, Anders, Anders och alla andra musiknördar som hellre skriver (intressanta) uppsatser än lyssnar på musik.
Jag valde alla låtar på denna lista genom att gå igenom min "just-nu" lista och välja lite slumpmässigt.

Nu när jag gjort valet kommer här en efterkonstruktion av motiveringar som verkar sammanhängande:

Jonny Boy
Det är något med visslet/blockflöjten som hypnotiserar mig. Inte världens festligaste låt kanske, men det blir bra som uppvärmning. Vi måste ändå vänta på att isen i groggen ska kyla ner vätskan.

Northern Lights
Kate Boy har ett skönt gung på de flesta av sina låtar. Det var svårt att välja vilken låt från den här plattan, alla är ungefär lika bra. Kanske för att de alla låter likadant? Den här van till slut tack vare syntslingan som låter som spökena i Super Mario borde låta, om de hade kunnat sjunga.

Cream on Chrome
Nytt från Ratatat som låter som gammalt från ratatat.

My head is a jungle
Det här alltså. Se upp, för isen i groggen smälter! Det blir några grader varmare bara av att den här låten spelas i samma kvarter.
You had me at introt som låter som ATB!

Alive
Eliot Lipp lever någonstans i ett land där det finns glitch som blivit lite dansant lite av en tillfällighet verkar det som.
Ja, tempot går ner lite, men det passar bra, för då kan vi passa på att mingla lite.

Uk Warriors
Egentligen är dub lite för uppenbart när man gör en lista på det här temat. Men det är ganska mycket rap för att vara dub, så det går! Detta är förmodligen Roots Manuvas bästa låt (nästan alla andra är dåliga).

A.B.C. 
Mer rap! Artisterna aspirerar till något slags alliterärt alfabetsalster. Jag vet egentligen inte riktigt varför den är med på listan, för den passar inte riktigt in.
Men nu råkar det bli en bra övergång från förra låten till nästa så den får vara kvar.
Dessutom är jag väldigt svag för old-school alfabetslåtar.

*Only getting younger
Dags att dra upp tempot och temperaturen lite igen. Den här låten börjar lite halvkasst men blir lite bra efter droppet tycker jag. Den slänger in lite mono-tone rap som får Hr. Martin Eriksson att rodna. Efter att man lyssnat på den några gånger sjunker betyget. Just nu ligger den på tre och en halv solar av fem hos mig.
(Om du av någon anledning har missat Elliphants Revolution så lyssna för bövelen på den)
*) Nu har jag lyssnat på den för mycket.  Den blivit en svag tvåa, så jag byter ut den mot Look like you love it istället, som faktiskt är bra

Mi Swing Es Tropical
Mingeltajm med nintendo-orglar och något slags salsa (jag vrider här huvudet som Stewie i Family Guy)? Solnedgång pågår just nu runtomkring dig. Om du råkat ta ett glas sangria istället för grogg är det ok för den här låten.
(Zeb's Reggae mix är en bra variant också tycker jag)

Corporate Demons
Solen har nu hunnit krypa bakom horisonten och lämnar dig daggig och utan extern värmetillförsel.
Som tur är det sommar i Sverige och solen går aldrig ner! Mer grogg och mer dans!
Förresten låter det här som jag tror att det skulle gjort om man låtit Crystal Method köra ett set med bara Chemical Brothers låtar, fast bra.

No comments:

Post a Comment