Friday 12 January 2018

Outside





Ok, jag fortsätter på Daniels spår med inte helt lättlyssnad musik. Denna gången i form av vad som ibland benämns som Outsider Music.
Dvs "music created by musicians who are not part of the commercial music industry and who write music that ignores standard musical or lyrical conventions, either because they have no formal training or because they disagree with conventional rules." enligt wikipedia.

Låt oss börja!

Cousin Mosquito #1 - Congress-Woman Malinda Jackson Parker
Jag vet väldigt lite om Malida men tror hon kommer från Liberia.
Låter är en uppläxning i farorna med malariamyggor. Vi behöver fler edutainers med stenhård attityd!

I Hear a New World - Joe Meek
Joe Meek var en fantastisk producent (lyssna bara på John Leyton - Johnny Remember Me eller Tornados - Telstar ) och en pionjär vad gäller studioteknik, något som kan höras i I hear a new world från 1960. 

Private Battle - Peter Grudzien
En nyupptäckt! Peter producerade albumet i 500 exemplar 1974 på helt egen hand och försökte distribuera det till ointresserade bokhandlar. Det vet inte vad de missade! 

Major Tom - The Space Lady
Susan Dietrich Schneider sätter på sig en silvrig rymdhjälm och sätter en grym cover på sin Casiotone MT-40. 

True Love Will Find You In The End - Daniel Johnston
Den kanske kändaste låten i listan, inspelad på kassett hemma hos Daniel.

Lucia Pamela - Flip Flop Fly
Från ett temaalbum om månfärd, där Lucia spelar samtliga instrument, piano, dragspel, trummor, klarinett, gitarr och vad hon hittat i köket. Hon skapade även ett färgläggningsbok på samma tema och är även känd för att ha memorerat 10000 låtar.

Hasil Adkins - No More Hot Dogs
Jag har för mig att jag haft med Hasil tidigare med hans 'hit' She Said. Här en svängig med oerhört märklig låt om halshuggning. Ingen kille man skulle vilja möta i en mörk gränd.

Rich LaPenna - The Funky Duck Dance
Listans enda "oupptäckta" låt och den märkligaste på hela listan. Jag har ingen aning om hur Robin Butler hade sniffat upp den här låten med 2 monthly listeners och 1 follower (jag). Han verkar ha gett ut sina två albumen själv och det är Heavy on the Drums som sticker ut. Jag måste erkänna att jag aldrig hört något liknande, som ett keyboard-demo som löpt amok, min fascination har helt tagit överhand så jag har svårt att avgöra om jag gillar det eller ej men kan inte sluta lyssna.

Wesley Willis - Cut The Mullet
Kanske en av de mest tragiska barndomen på listan. Willis blev skyfflad mellan fosterhem pga av våldsamma föräldrar. Blev rånad på sina sparpengar av hans Mammas pojkvän och blev diagnostiserad med schizofreni. I vuxen ålder blev han dock känd för sina teckningar på gator och bussar i Chicago och även för sin musik.

Luie Luie - El Touchy
Ännu en multiinstrumentalist som enligt egen utsago är "The Greatest Single Act in the World".
Gillar verkligen att han förklarar sin musik, att skivan endast såldes i 25 exemplar är ett mysterium!

Listan:

No comments:

Post a Comment