Friday 20 April 2018

Rakt över disk!



Listan:

Jag är inte jätteförtjust i att diska men med lite musik är det betydligt roligare. Här ett axplock av vad som brukar strömma ur högtalaren när det är diskdags. Rakt över disk, rakt över disk, här sitter jag som en torkad fisk som radioprofilen Clabbe af Geijerstams sa en gång för jättelänge sedan.

https://open.spotify.com/user/ndesh/playlist/1YJ6VVk5a7bGBxzA8ERW5l?si=ShDoDv0kRVW38REXduRmow

Låtarna:

Wilmoth Houdini - Black But Sweet
Grabba tag i diskborsten så startar vi med en riktig Calypso-rökare! Ni kanske känner igen den från Sabres of paradises hit Wilmot från 1994 men för att citera klyscherizer 2000, “Originalet är ju alltid bäst”.

Paul White - The Doldrums
På senaste tiden har jag blivit väldigt svag för medeltida melodier, här i form av en sampling från  “Pastyme With Good Company”. En av de största hitsen i början av 1500-talet, enligt rykten skriven av den engelska kungen Henrik VIII. Att Paul White skojar till det hela lite gör ju inte saken sämre. 

Arcade Fire - Everything Now (Todo Ya, Remix por Bomba Estéreo)
En remix från förra årets bästa album. Perfekt att trumma med diskborsten med!

Major Lazer, MØ, DJ Snake - Lean On (Havana Maestros Remix)
Vi kan lika gärna fortsätta med remixerna. Originalet kanske är lite väl sönderspelad men i Kubansk tappning får man ork att gnugga rent den där ingrodda kastrullen!

Los Angeles Negros - Cómo Quisiera Decirte
Nyupptäckt pärla med mycket hjärta och smärta! Vet inget om dessa herrar förutom att det låter fantastiskt!

Magic Island - Easy Babe
Ojojoj! Lyssna på rösten, går rakt in i magen! Blir inte det här en tidlös klassiker äter jag upp min disktrasa!  Finfin produktion också och ganska skild från tidigare betydligt mer elektroniska alster.

Loma - Black Willow
Hypnotisk sak med mystisk text och ljuvlig ljudbild. Jag förutsätter att David Lynch tar med den här i nästa säsong av Twin Peaks.

Tame Impala - Taxi’s Here
Vi fortsätter på det lite lugnare tempot med en låt jag upptäckt tack vara Pontus listor.  Så oerhört tjusigt komponerad och med synt-basen från “Take my Breath away” som grädde på moset.

Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
En dag för många år sedan på TAT kom Johan Larsby in i TML-rummet  med en godispåse med enbart svarta lakrits-godisar och gav den till Jimmy Morin med hälsningen “Gothis till Jimmy”.  Jag föreställer mig Anna von Hausswolff låt som en stor och svulstig lakritssnurra och oj så god den är! Det är få låtar man blir så sugen på att utöva primalskrik med som med denna! Kanske till och med att en tallrik eller två åker i marken!

Nouvelle Vague - Love Will Tear Us Apart (Dream Koala Remix)
Efter föregående urladdning måste en lugna ned sig lite, skita i disken och lägga sig på soffan.  Jag gillar remixer som ändrar om originalet - eller ja, som i det här fallet en lite halvtråkig cover på ett grymt original - ordentligt och gör något helt nytt av det hela.

No comments:

Post a Comment