P.g.a. av en näst intill obefintlig internetuppkoppling, får ni klara er utan bildstöd till veckans lista.
Veckans lista är dedikerad genren (Om man nu kan kalla den det) barockpop AKA kammarpop. Egentligen handlar stilen mest om en typ of arrangemang eller sound. Den kännetecknas av att poplåtar smyckats med klassiska instrument som cello, fioler, orglar, harpa, tvärflöjt, körer och i synnerhet cembalo (AKA hapsichord).
Den dök upp i mitten av 60-talet och är också förknippad med den psykedeliska rocken, då det finns ett ganska stort ’overlap’ både musikaliskt och bland artisterna. Men tematiskt, där den psykedeliska rocken oftare handlade sinnesvidgande upplevelser är barque-poppen upplever jag nog Barockpoppen betydligt mer snäll, romantisk och lite nostalgisk. Låtarna var också generellt mycket mindre gitarr och blues-baserad än samtida 60-tals rock/pop och utan har mer gemensamt med pop, folkrock och i viss mån schlager(?)
Det är svårt att hitta en artist som ensam skapare av soundet. Snarare växte det fram och populariserades av producenter som Burt Bacharach, Phil Spector och George Martin - samt skivor som Beach Boys’ Pet Sounds, och Beatles Rubber Soul.
Många artister i olika genrer har tagit till sig soundet och särskilt under peaken, var det inte ovanligt att man har en eller två barockpop låt på en skiva.
Listan här <-------
For No One - The Beatles [1966]
Inte den första Beatles-låten med barockpopkänsla. (”In my life” är kanske den första Beatles-låten i denna stil) men en favorit och ett väldigt tydligt exempel. Kompet spelas på ett Klavikord (en typ av enklare Cembalo) och toppas sedan av ett tjusigt valthornssolo. Lite kul att även modet var inspirerat av barocken med mycket kråsskjortor, sammet och dyl.
Windy - The Association [1967]
Ett litet bortglömt Amerikanskt popband som ändå hade en del hits i USA i mitten på 60-talet. Just denna låten ligger mig varmt om hjärtat, även om egentligen Astrud GIlbertos version slår högre (båda är covers). The Association är också ett av få mer renodlade barockpopbanden. Starkt blockflöjtsolo!
Both Sides Now - Frank Sinatra [1968]
Ett annat exempel på hur Barockpoppen var lite av ett fenomen i mitten av 60-talet . Cronerkungen Frank Sinatras skiva Cycles från ’67 har flera låtar som skulle tillskrivas stilen. Den fantastiska Both Sides Now är en Joni Mitchell cover och originalet, som också fantastisk, är mer av en folk-låt. Låten gjordes först populär av Judy Collins året innan med ett liknande arr - en artist som verkligen populariserade barockpop soundet.
Fly - Nick Drake [1970]
Mest förknippad med folkrock och akustiska gitarrer, men många låtar på de två första skivarna är ren barockpop. En vacker men hjärtsmärtande låt med Velvet Undergrounds John Cale på Cembalo. Under 70-talet falnade trenden och dom finstämda arrangemangen kom att ersattas av keyboards och disco-stråkar.
Army Dreamers - Kate Bush [1980]
Såklart att jag inte kan motstå att slänga in en Kate Bush låt i listan. Särskilt eftersom just denna inte fick plats i min Kate Bush lista! Det känns som på 80-talet var inte barockpoppen speciellt inne men Kate är ju en tjej som alltid gått sin egen väg. Låten som är en vals, har inte något Cembalo, men Mandolinen och Fairlight synthen påminner ju om soundet.Clover over Dover - Blur [1994]
Britpoppen kan ibland få lite oförtjänt kritik och just Blur är ett band med många guldkorn som jag ibland återkommer till. På den här låten flörtar dom friskt med band som Kinks (Ett annat 60-tals band vars skiva Village Green Preservation Society är ett typexempel på Barockpop). Som med mycket annat på 90-talet började man snegla åt 60-70 talet för inspiration…Never anyone but you - The Clientelle [1997]
Ett Londonband jag nyligen upptäckt och som fortfarande är aktivt med en skiva som kom ut förra året. Clientelle har ett distinkt retro-sound och påminner väldigt mycket om ett obskyrt 60-tals barockpop band vid namn the Millenium som jag gillar och faller inom genren.
The Model - Belle & Sebastian [2000]
Skottarna Belle & Sebastian har många gånger använt sig av barockpop arrangemang och twee-poppen käns generellt nära besläktad, med sin harmlösa och melodiösa framtoning. The Model har just den där typiska cembalon, ett delikat stråkar och finstämt blås. Ett band med många bra låttexter, detta är i min mening inget undantag.M79 - Vampire Weekend [2008]
Jag minns det som att det var en sommar då Vampire Weekend var väldigt hypat. Men jag förknippar deras deras sound framför allt med afro-pop, som t.ex. i hitten A-Punk. Men här finns såklart också klara influenser av barockpop. M79 har ett grymt stråkarrangemang och det där typiska cembalot igen.Closer Everywhere - Beach Fossils [2017]
Ett indiepop band från New York på samma skivbolag som MacDeMarco, som bevisar att barockpoppen fortfarande är aktuell. Den här låten har alla klassiska barockpop elementen. Jag gillar speciellt pizzicato-fiolerna.
Bonusvideos
Rolling Stone - Ruby Tuesday [1967]
Offa Rex - Queen of Hearts [2017]
No comments:
Post a Comment