Friday 15 January 2021

Vanor


Ett år av instängdhet. Dels fysiskt isolerad från resten av verkligheten, men också mentalt isolerad från nya intryck. Whamageddon blev en walk-over då man inte utsattes för ett enda oönskat ljud. Jag behöver komma ut, utmanas, höra dålig musik, höra bra musik.

Musikveckor är en starkt lysande fyr i mörkret för nya intryck. Vissa listor gillar man, vissa gillar man inte, men alla lär man sig något av. Men när det är dags att producera en lista själv, hur gör jag då för att bryta mig fri från gamla vanor, gamla inkörda spår? Kan jag få en lista att vara ett sätt att utmana inte bara er utan även mig? 

Kanske måste man ibland prova på något nytt, bara för sakens skull, så att det blir en resa vi gör tillsammans snarare än att jag bara tipsar er om låtar jag gillar.

Den här gången gav jag mig ut till min lokala skivhandlare för att få inspiration. Jag valde ut backen med etiketten "60s psych / avantgarde rock", och de tio första skivorna fick utgöra dagens lista.



Skivorna i bläddringen:

  1. The Hobbits - Men and Doors (Communicate)
  2. Lighthouse - Lighthouse
  3. Southwest F.O.B. ‎– Smell Of Incense
  4. The Animated Egg - The Animated Egg
  5. Rastus - Rastus
  6. Fat Mattress - Fat Mattress
  7. Ten Years After - Ssssh
  8. Tommy James And The Shondells ‎– Cellophane Symphony
  9. Armand Schaubroeck Steals ‎– Live At The Holiday Inn (fick inte vara med till slut, sjukt skränig skiva)
  10. Woody's Truck Stop ‎– Woody's Truck Stop
  11. Stoneground - Stoneground

(notera att ordningen i spellistan är annorlunda)

För att ytterligare prova något nytt (och för att vissa var svåra att hitta på spotify) mixade jag ihop dem till ett psykadeliskt sammelsurium på soundcloud.

Och de oundvikliga frågorna: Har jag verkligen brutit mig fri från något, eller har jag mer än någonsin grävt mig ner i mina gamla leriga hjulspår genom att låta 50 år gamla vinylskivor av skäggmumrikar diktera vad jag lyssnar på? Skulle jag istället bläddrat i detroit-techno-backen eller bland hip-hop-singlarna? 

Och stämmer min känsla att en lång mix inbjuder till en annan sorts lyssnande, mer flödande och fokuserat än en spotifylista, eller är det bara störigt? Det är första gången jag provar formatet. Är soundcloud lika kul som spottan? Det är min förhoppning att detta är en lista vi upptäcker och utforskar tillsammans. Jag ser fram emot diskussionen som följer. Diskussionen är allt!

Bonuspoäng till den som sätter filmcitaten som jag skohornat in här och var. Ingen lär ha sett filmerna, men kanske känner ni igen några röster?

Länk ifall ovan inte funkar

Tack för mig. Det är ett privilegium att få ha er uppmärksamhet och er dyrbara koncentration en stund var tionde vecka!


No comments:

Post a Comment