Friday 8 January 2021

Åtta tungor


 Idag ska vi göra som man brukade göra på högstadiet. Vi ska åka på språkresa.

Jag är lite av en språknörd, inte för att jag kan så många, men skillnad i melodi, frasering, grammatik m.m. fascinerar mig, så jag tänkte inviga året med en lista som hyllar detta.

Håll till godo!


Listan


Italienska

Vi börjar med ett specimen ifrån Mike Pattons Mondo Cane. Ett väldigt intressant projekt där han omarbetat en drös med Italienska schlager och folk prylar, ibland nästan till oigenkännlighet.

Franska

Francoise Hardy, sångerska, gitarrist, författare, skådespelerska (och astrolog tror jag), är en av mina favoriter när det kommer till franska sångerskor.

Arabiska

(Detta märkliga språk)
Watcha Clan är egentligen från Frankrike, men nog något av de märkligaste eklektiska banden jag upptäckt på ett tag. Dom gör Folk, Dub, Reggae, DNB och säkert annat. Vokals till och från på allt ifrån Arabiska, Hebrew, till Spanska, Engelska m.fl.

Engelska

IAMX, en-manna pryl ifrån Chris Corner, tidigare en del av Sneaker Pimps.
Jag har alltid upplevt honom som en ganska glättig synth-producent. Men när sånt här börjar dyka upp så höjs ögonbrynen en aning i den positiva riktningen.

Ryska

Har inte så mycket att säga här. Svårt att hitta info om Zoya, men denna fastnade så fort jag hörde den.

Farsi

Ett av mina favoritspråk.
Kourosh Yaghmaei startade tidigt 70 tal och självfallet kommer då Iransk psychedelisk rock med i paketet, vilket han blev inhemskt väldigt känd för. Här är dock en mer folklig bit som jag älskar.

Svenska

Allas våran Lars Demian. Att väva in babels torn i en så redan vänster-tung text förtjänar en godispåse i sig.

Tyska

Vi avslutar med lite tyskt smör ifrån efterkrigs-verksamma Hildegar Knef. Väldigt maskulin stämma, och låten är väldigt mysig.

No comments:

Post a Comment