Friday 18 December 2020

Tema Ljus! 

Ja då ska jag bringa er ljus som utlovat. Ljus med lumen som skulle blända över självaste Orion uppå sin himmel så klar. Klara toner av ljuvaste klang. Arior mina vänner arior! I en globalt påverkad misantropisk tid av antropocen finner jag mig infuserad av den skånska vinterns ljusuppslukande dysterhet och impregnerad av dess krypande humiditet. Evigt stormpiskad av småspikskall dimma och perpetualt dunkel bringar jag er höjden av mänsklighetens samarbetsförmåga och samspelthet. Den mellan kompositör, dirigent, symfoniorkester och vokalist! Vi kommer att höra:

Maria Callas,

Montserrat Caballè, som många spekulerat som förebild för Näktergalen ifrån Milano, Bianca Castafiore! 

Luciano Pavarotti, 

Dame Joan Sutherland

Carmen, Lakmè och Rigoletto för att bara nämna några av verken som kommer avverkas i små klara glimtar i det skånska dunklet.

Slutligen vill jag tacka för att jag i år fått ventilera min gränslösa kärlek för musik här hos er och avnjuta ett smörgåsbord av musikaliska influenser. Jag önskar er alla en God Jul och må era grötskålar och mjödhorn aldrig sina! Det nya året kommer vi att swinga in med ett nacksving och ett par rejält tempohöga stycken. 

Tills dess.                                                         


Live long and prosper!

Listan

AriorFörSkånsktDunkel

No comments:

Post a Comment