Friday 12 February 2021

Trumma och bas

Squarepusher med en av det två viktiga ingredienserna i drum and bass.

När jag i julas gick igenom mina gamla cd-pärmar i garaget för att se om något skulle sparas så blev det en hel del nostalgiskt lyssnande! En av skivorna som var överraskande bra var drum’n’bass-mixskivan “Trance & Bass” där framförallt låten Fallin’ med Raiden fick fötterna att studsa omkring. Alltså,  hög tid för för en dnb-lista!


Då mycket av det jag hittade i cd-pärmarna inte hade åldrats särskilt väl fick jag börja med de gamla godingarna för att sen fylla på med lite nyare tongångar. Listan är såklart i kronologisk ordning.

Goldie - Timeless (1994)
Den stora Posterboy:en för drum'n'bass när det begav sig. Från skivan Timeless som kanske inte riktigt lever upp till sitt namn med sin väldigt tidstypiska men göttiga trumprogrammering.

Photek - T’Raenon (1996)
Kungen av trumprogrammering och lite av en husgud när jag och en kompis försökte lära oss göra breaks i midi orchestrator plus. 

Yeti -Starlightseed Citysightseeing (1996)
Kommer ni äldre i publiken ihåg den svenska nittiotalshitten “Captain Nemo” med dive? Detta är sångarens Krister Linders soloprojekt, ödsligt och vackert! Hittad i cd-pärmen tillsammans med Koop - Glömd är skogens gud. Kanske dags för en lista med skivbolaget superstudio nästa gång?

Squarepusher - Beep Street (1997)
Warps stolhet briljerar här med sitt jazziga och virveltrumsintensiva hopkok. Minns att jag spelade den här skivan så mycket att fodralet gick sönder. Musiken håller dock fortfarande.

Krust feat Saul Williams - Coded Language (1999)
Kul kombo av dnb och spoken word. Jag tycker Saul Williams malande galenskap funkar fint ihop med lite tuffa trummor.

Fallin’ - Raiden (2002)
Låten som fick mig inspirerad att göra listan. Gillar verkligen kontrasten mellan det drivande beatet och den ödsligt svävande dead can dace samplingen. Svårt att sitta still!

Noisia - The Tide (2005)
Och här ett exempel av den lite “tuffare” och hårdare skolan. Minns att jag häpnade över deras kompressor-mättade sound när det kom ut, mäktigt!  Tyvärr har senare årens dub/bro-step med liknande ljudbild tyvärr fått magin att falna en del för min del. Det var även här någonstans jag tappade kontakten med genren.

Rudimental - Waiting All Night (2013)
Modernare tongångar och ett bra exempel på den souligare upplyftande skolan av drum and bass. Sprudlande glad med fina rullande basar och gött blås!

David Bowie - Blackstar (2016)
Ja, den här känner ni ju alla till nu men efter Bowies fadäser på Earthling är det inte mer än rätt att ta med en låt där hans förkärlek för drum’n’bass faktist funkar. Makalös skapelse detta.

Bias (Mayfield Depot Mix) - Floating Points (2020)
Och vi har sparat det bästa till sist! Nästan elva minuter av ren glädje, på med sockiplasten och ut på vardagsrumsgolvet! Extra kul att det är en livespelning, hade varit magiskt att uppleva på plats! Är det här framtiden för drum'n'bass är allt förlåtet och jag är med på tåget igen!

Listan:
native: spotify:playlist:6GhBRFUFbEhqAyd9FJX5gr
web: https://open.spotify.com/playlist/6GhBRFUFbEhqAyd9FJX5gr?si=t-6ezV7vRNSXPOqxvSeLyg

Honorable mentions:

Jag ville gärna haft med den här finifina remixen men den fanns tyvärr inte på spotify:

https://www.youtube.com/watch?v=iblJynuYzVU


Kul att en ny generation upptäckt stilen och gör den till sin egen!

https://www.youtube.com/watch?v=3XN3PxVS5SQ&list=RDTa-hBe5_N8g&index=17

No comments:

Post a Comment