Friday 23 April 2021

Skatteåterbäringen

Drygt 2000kr om året betalar vi, hårt arbetande tjänstemän, för att sveriges penisjonärer, barnfamiljer och annat skraffs ska kunna njuta av Stjärnorna på slottet och melodifestivalen och facking jävla Fredrik Skavlan. En jävla norrman, fyfan. Helvetes jävla perkele är det ända man kan få ur sig. 

Men det var innan denna listan det!! Holy hell vad valuta för pengar ni kommer få nu då!!! Ja just det! För om man gräver lite under den frusna jordskorpan så hittar man där, varje vår, ett frö som vägrar att ge sig, som bryter upp genom den frusna jordtäcket likt något som bryter upp genom något fruset. Jag pratar så klart om SVTs långkörare Trädgårdstider! Jajjamen! Tareq Taylor och Pernilla Månsson Colt har varit programmet troget ända sen det debuterade som trädgårdsfredag 2009 och John Taylor (inte släkt med Tareq) började året därpå. Snacka om att de hade kunnat skapa en ganska fet Jazz-trio med de efternamnen. Taylor, Taylor & Colt. Bossigt värre. Men nog med dagdrömmande.

Ganska rolig mening från wikipedia

Vad som är göttigt med just trädgårdstider är ju så klart musiken. Där blandas gamla jazz-klassiker med skön country, bluegrass, folk och blues samt lite annat smått och gott med odling och trädgårdstema. Denna listan domineras av låtar från just detta programmet, men även andra SVT och SR produktioner som "Husdrömmar", "Spanarna i P1" och  "Bolibompafamiljen" (say whaat?!?!). För att verkligen hylla programmen och de som medverkar, tänkte jag dedikera en låt var till profiler ur dessa härliga produktioner. Det är väl det minsta man kan göra tänker jag.

Så till alla er som fick minus på deklarationen kommer här den verkliga skatteåterbäringen! YES! NU KÖR VI!



1. John Taylor, du brunstiga trädgårdstomte, med fingrar så grova och gröna att de kunde varit hulkens. Din förföriska brittiska brytning får mig att vilja luta mig tillbaks, med huvudet mot en sten och med solen i ansiktet och en krans av ormbunke och liljekonvaljer runt hjässan insupa Alexi Murdochs låt Through the dark från plattan Towards the sun. Titlarna på låten och plattan får en att tänka på det mörker man måste ta sig igenom varje vinter innan våren, solen och trädgårdstider gör entre igen. Det känns inte mer än rätt att en britt får vara med och sjunga en lovsång till en annan britt. Najsig låt. Lite som Leonard Cohen, fast bra.



2. Tareq Taylor, din perfekta jävla människa. Inte nog med att du gjort ett jävligt bra matprogram på brittiska BBC nordic, du är också min frus enda frikort. Inte för att jag klandrar henne. Jag hade nog själv haft svårt att stå emot och jag nån gång fick chansen. 

Känslan när du varje vår förför både mig och min fru beskrivs bäst av Dan Reeder och låten "The Tulips on the table"

"Som tulpaner på bordet dyker du upp i rutan varje vår, but my baby don't love me anymore" - (alternativ text som jag kom på själv)

Vad som gör mig extra orolig är att fanskapet bor i samma kommun som oss (Lomma). Så det är inte helt omöjligt att min fru och han redan har en affär. Helvete!!! Och han är ju också frånskild. Helvete igen!!!

Seriöst, ni borde alla kolla in Dan Reeder. Hans låt "Havanna burining" är en riktig höjdare. Han producerar all musik själv, ofta spelar han på instrument som han själv byggt och sjunger in olika stämmor i mikrofoner som han också har byggt själv. Kul typ, många bra låtar, en del i tramsigaste laget dock.



3. Malin Persson, supermodell, influencer, inredningstylist och TV-personlighet. Ja ni hör ju. Om Tareq Taylor är den perfekta mannen, är Malin Persson den perfekta kvinnan. Hon är ett relativt nytt tillskott (höhö) i trädgårdstider men hon passar ju in ganska bra. Låten In the pines med The Kossoy Sisters är någon typ av folkvisa i blues-stil som handlar om någon vacker kvinna som bor inne i tallskogen. Det passar väl iaf ganska bra. Skadar ju inte heller att låten medverkat i programmet.


4. Åååh Draken, du fluffiga, omtänksamma, könlösa vidunder! Även om du mest är till för de minsta så har alla vuxna någon gång drömt att de får hälsa på dig i din trädgård, där blommorna alltid blommar solen alltid skiner, checka in på ditt hotell och bara bli omgiven av kärlek och vänskap. Och när man måste lämna Draken och hans hotell bakom sig och gå vidare, så vill man dröja kvar lite till, precis som man en gång ville dröja kvar i barndomen när det begav sig. Låten Curls av Bibio fungerar som outro till Bolibompafamiljen, ett av mina barns all time favourite tv-program. Ibland hittar man trevlig musik där man minst anar det. Håll utkik du med!


5. Anne Lundberg. Det folkkäraste vi har. Antikrundans egen drottning. Hon har nu suttit nästan lika länge på tronen som drottning Elisabeth II. Som programledare för Antikrundan, eller som i det här fallet "Husdrömmar" gäller det att representera den ovetande befolkningen. Detta i syfte att kunna ställa de frågor som tittaren skulle ha ställt. Med andra ord, ju mindre hon vet desto bättre. Så låten The less I know the better med Tame Impala passar ju som handen i trädgårdshandsken tänker jag. Hoppas ni håller med! Tame impala har varit med några gånger förr men han har förändrats ganska mycket under åren och låter nu ganska mycket som Daft Punks naturliga arvinge. Låten var med i senaste säsongen av just husdrömmar.



6.  Pernilla Månsson Colt, programledare för Trädgårdstider, som av en händelse också varit programledare för Husdrömmar. Vad är sannolikheten va? Man får nästan svindel. I programmet är Månsson Colts specialitet blomsterarrangemang och buketter, men pysslar lite med allt möjligt och hjälper ofta de andra programledarna. Dock så får man ju lite mer av en "Äntligen hemma" feeling när hon drar igång sina projekt som som sagt är lite mer pyssliga i sin natur. Därför har jag ju såklart valt programmets egen Äntligen hemma musik, Another Morning av bajnogurun Bela Fleck. Denna låten spelas i princip varje program och fungerar lite som bakgrundsmusik när någon i programmet presenterar ett av sina projekt. Kanske inte listans starkaste kort men man måste ju ha med en klassiker. I övrigt så råkar jag veta att just Månsson Colt, tillsammans med hennes man Staffan Colt ska öppna restaurang i Bjärreds gamla men ändå nyrenoverade stationshus. Det ska öppna nu i vår. Ska bli spännande att se om det är något att hänga i julgranen. Tänk att kändisarna från huvudstaden vill beblanda sig med oss i lilla Bjärred! Man får fjärilar i magen bara man tänker på det!



7. What a difference A day made av Dinah Washington är också en låt som varit med i trädgårdstider. Den har också varit med i någon reklam för ett tag sen, men kommer inte ihåg för vad. Problemet är dock att vi börjar få slut på programledare. Attans. Tur är väl då att jag sitter inne på eftertraktad expertkunskap och råkar veta att paret Mandelmann (Gustav och Mari), som senare fick sin egen superhit på TV4 (BUUUUUUU, reklam-tv!) med Mandelmanns gård faktiskt startade sin TV karriär med just trädgårdsfredag, dvs första säsongen av programmet. När man tittar på Maldelmanns blir man inte bara sugen på mandel utan man får en förnimmelse om att man blivit transporterad bakåt i tiden. Denna känsla återkommer även när man lyssnar på Dinahs ljuva stämma. Så denna låten dedikerar jag till Mari och Gustav Mandelmann. Inte mitt stoltaste ögonblick någonsin, men jag fann inte någon annan utväg.


8. Gert Wingårdh, arkitekt, leder programmet husdrömmar tillsammans med Anne Lundberg. Alla malmöbor ver ju självklart vem han är och har säkert en och annan affisch på honom hemma på väggen. Ja, det var ju såklart han som ritade köpcentret Emphoria, det behövde jag ju inte nämna till erfarna malmöbor som ni. Skön go gubbe från västkusten som man bara skulle älska att svepa en amarone med en fredagskväll. Jag vet inte om jag är ensam, men jag har en fördom att alla arkitekter i hela välden, och som någonsin har levt på denna jord älskar jazz. Därför har jag fuskat och lånat en jazzdänga från Spanarna i P1. Denna gången är det The Jonas Brothers som står för underhållningen. There is no greater love representerar den kärlek alla malmöbor känner för Emphoria och Gert Wingårdh. Underbar liten låt till en underbar liten karl. Sa jag Jonas brothers föresten? Menade såklart Jones brothers


9. Ingvar Storm. Som namnet antyder tar denna skarpsinnige gentleman dig med storm och sen släpper han inte taget. Som ankare i P1s flaggskepp Spanarna delar han ut spaningsuppdragen likt hur Jesus en gång delade ut fisk och bröd till israels utsvultna befolkning. Denna gången är det du och jag, den lilla människan, som är utsvulten och vi blir inte mätta fören tre spaningar har levererats. Av de som träffsäkert levererar spaningarna hittar vi bland annat giganter som Jessika Gedin (Polotröjans ansikte utåt i Sverige), Göran Everdahl och Niklas Kellner. Ja, vid det här laget vattnas det i munnen och då har ju inte ens kommit till programmets behållning, musiken! Mellan varje spaning så spelas nämligen en liten truddelutt jazz på sisådär 20-30 sekunder. Ofta är dessa snuttar väl utvalda och ger en skön fredagskänsla bakom ratten på väg hem från jobbet. Denna gång hör vi Zoot Sims (mästaren av Swing) på saxofon i låten They can't take that away from me. Piano-blues-licket som inleder denna bit är en ren käftsmäll och sen tar Zoot över rodret med sin sax. Trevligt var ordet.



No comments:

Post a Comment