Monday 8 November 2021

Året jag föddes...

 Året jag föddes - En fokuslista om åren då deltagarna kom till världen


Listan


1974 - enligt Gugge

Året var 1974. Oljekrisens effekter var kännbara, Nixon avgick och Abba blev häcklade av progg-Sverige efter att ha vunnit melodifestivalen. Låten med flest veckor på Billboard-listan var "The way we are" med Barbara Streisand. En riktig snyftar-ballad med tidstypiskt sound bestående av piano, stråkar, klätterbas och dämpade trummor. Mel Brooks ägde biograferna med westernparodin "Blazing Saddles".
Detta år föddes även en liten pilt i Stora Råby som en dag i sitt vuxna fick den stora äran att välja två låtar från sitt födelseår.

Första valet landar på Sly & the family stone. Sylvester Stewart. Denna funklegend som kommit att påverka mig så genom åren. Låten "Loose booty" är en oerhörd funkfest som ingen ska gå miste om. Notera att även fiolen svänger :)


Andra valet lägger jag i hårdrocks-skålen. Deep Purples platta Burn innebar en ny kostym för bandet. David Coverdale introduceras på sång. Även om Ian Gillan för alltid anses vara bandets sångare i min bok tycker jag en ung Coverdale uppfriskar. Till exempel i denna bluesiga "Mistreated".

1977 - enligt Robert



The Alan Parsons Project - The Voice

Från plattan I Robot, (1977), en ganska nice platta. Säpptes månaden jag föddes.

Jag har växt upp med en mor som lyssnar på allt från rock/hårdrock till techno, opera m.m. Jag härleder min avsaknad av given genre i min musiksmak till hennes avsaknad av musikaliska gränser.

Alan Parsons Project var hon förtjust i ett tag, och det har blivit ett av mina tidiga musikaliska minnen. Framförallt gillade hon att slänga på detta när hon diskade. Diskborsten och basen gick liksom i takt med varann. Hör ni?

Soundmässigt fortfarande 70, men lite 80 börjar krypa in.


Motörhead - Iron Horse

Lämpligt nog startade motorkillarna med denna debutplattan året jag föddes, någon månad innan jag lärde mig gå. År senare var det som balsam för en förvirrad och ilsk tonårssjäl. Något i deras punkiga och minimalistiska edge tickade varmt för mig. Lemmy var så groteskt badass och blev en av mina första idoler. Jag slogs i min musikaliska uppväxt mellan denna gren och elektroniskt. Det blev metal ett bra tag tack vare motorhuvudena.


Kontext:

1) Abba - Dancing Queen

Borde ligga högt på billboarden det året

2) Bryr mig inte så mycket om bäst resultat, men Star Wars IV yo,  borde ligga högt det året.

3) Apple II datorerna når butikerna, knappt två veckor efter att jag föddes..

4) Elvis dog, jag föddes, och kungen körde Vasaloppet, första svenska kung att göra så.

1977 - enligt Anders L

Musikmässigt var 1977 ett historiskt år - punken hände, både i England och New York, med debutplattor från bland annat The Damned, Sex Pistols och Television. Även discon slog brett och Studio 54 öppnade.




En stor internationell händelse:
Spanien håller demokratiskt val för första gången sedan 1936, efter diktatorn Franco dött 1975.

En stor svensk händelse: Geijer-affären startar då Journalisten Peter Bratt avslöjar i DN att Sveriges fd justitieminister Lennart Geijer misstänks av SÄPO vara kund hos bordellmamman Doris Hopp, där bland annat några polska prostituerade arbetade som möjligen var kopplade till polens säkerhetstjänst. Palme blånekar, men att misstanken faktiskt fanns är idag bevisat. Det är fortfarande oklart om det faktiskt fanns substans i uppgifterna.

På Topplistan: Rod Stewart - Tonight's the Night (Gonna Be Alright)

På filmtoppen: Star Wars

Mina låtar

1 Iggy Pop - Night Clubbing

Iggy Pop släppte sitt första (“The Idiot”) och andra album (“Lust for Life”) 1977. Båda två var hårt influerade och samskapade med David Bowie, som också släppte två album 1977 (“Low” och “Heroes”). Iggy och Bowie hade flyttat till Europa för att bli av med sina potentiellt dödliga drogberoenden. Bowie har dragit rocken i princip så långt man och speciellt “The Idiot”, “Low” och “Heroes” är så artsy och influerade av electronica att det är i princip end of the line. Fantastiska plattor, men man förstår att punken måste hända.


2. Junior Murvin - Tedious

En låt som ingick i Anders Jäleviks Lee “Scratch” Perry-lista för några månader sedan. Det var nämligen detta underliga geni som producerade och spelade in Junior Murvins debutalbum “Police & Thieves”. En otroligt spöklikt dub-ljudbild gör albumet unikt och det får stor spridning, speciellt i London med en stor Jamaikansk community. 1977 släpper även The Clash sin debutplatta med en cover på “Police & Thieves” och resten är historia.

1978 - enligt Pontus

Årets låt på Billboard: Shadow Dancing – Andy Gibb

Bröderna Gibb (D.v.s Andy + Bee Gees) hade tillsammans inte mindre än hälften av top 10 låtarna 1978. Detta var verkligen Disco-Peak året…(Saturday Night Fever kom ut i December 1977)

Årets film: Superman, Regi Richard Donner. Med Christopher Reeve, Gene Hackman och Marlon Brando. Den mest påkostade rullen vid den tidpunkten och den första “bra” superhjälts-filmen som producerats rent kvalitetsmässigt. John Williams stod för den episka musiken.


Internationell Händelse: Jonestown Massakern

. People’s Temple, en Amerikansk kristen kult ledd av pastor Jim Jones som flytt till Guyana, Sydamerika, begick massjälvmord. Runt 900 personer miste livet, vuxna och barn efter att druckit cyanid-spetsad Kool-aid (Det lär föresten egentligen varit ett off-brand) Därav uppkomsten frasen “drink the kool-aid”.

Svensk Händelse: Stenmark Feber. Ingemar Stenark vinner i princip allt man kan vinna. VM Guld i Slalom, Storslalom. 13 vinster totalt säsongen 78-79 därav samtliga i storslalom. När Stenmark åker står landet stilla. Undervisningen i skolorna pausas, folk slutade jobba. T.o.m. riksdagen tog paus för att följa hans åk.  

Låtarna:

Gang of Four – Damaged Goods

Släpptes som singel i Oktober 1978. Låt som skapade/definierade New Wave och Post-punken. Kanske den första låten som kombinerade punk med mer dansanta rytmer. Speciellt Andy Gills spretiga gitarrspel som inspirerat massa artister såsom Franz Ferdinand, Strokes, IDLES, Interpol mfl. En låt som fortfarande är jäkligt cool.


Black Devil Disco Club - <<H>> Friend

En något obskyr kult-klassiker som fortfarande känns väldigt modern. Hallå Todd Terje?

Franska musikern Bernard Fevre släppte denna EP ’78 som närmast kan beskrivas som någon form av okult-space-disco. En mörkare motpol till den rådande glättiga Saturday Night Fever-febern. Strålande.

1984 - enligt Emil

Jag valde låtar som dykte upp i mitt historiska gräv som jag blev lite oväntat förälskad i. 1984 visar sig vara både ett riktigt bra och ett riktigt dåligt musikår.


Låt nr 1: Bronski Beat - Smalltown boy 

Jag kan svära på att jag hört den här låten i ett 2020-talskontext. Eller så talar den bara direkt till mitt undermedvetna. Produktionen är grymt retrocool trots att den är retro på riktigt. Mäktig earworm! Extra 80-tals poäng för den duckiga synthbasen.


Låt nr 2: Bonnie Tyler - Holding out for a hero 

Den här har man hört i senare och sämre versioner. Men helt galet att den här har spelats på radio. Tonen sätts direkt med den fnattiga hihaten och ett lätt arpriff, sen bär det av på en resa med tomtomsolon, pianodrag, plastigt blås och kör i sex minuter utan paus. Mäktigt!


Billboardlåten: When Doves Cry av Prince

Lite oklart om Bevery Hills Cop eller Ghostbusters var top grossing, så jag väljer såklart Ghostbusters.

En stor internationell händelse var att Indira Gandhi mördas.

En stor svensk händelse är att första boken om Sune publiceras

1987 - enligt Rikard


  1. Största låten: Tydligen “Walk like an egyptian” med The Bangles, Makes no sens to me, men folk var lite knäppa på den tiden.

  2. Filmen som gjorde bäst resultat på bio det året, Snuten i hollywood 2.


  3. En stor internationell händelse från året: SN1987a var en stjärna som exploderade för ca 168 tusen år sen. 1987 nådde ljuset från supernovan jorden och var således den första supernovan sen 1600-talet som man kunde se med blotta ögat. Ganska fett. Även om man var tvungen att använda ett teleskop för att se detaljerna så klart.

  4. En stor svensk händelse från året: Två svenska läkare, av kvällspressen kallade “Obducenten” och “Allmänläkaren” , grips för styckmordet på prostituerade Catrine da Costa. Ett av de mest uppmärksammade morden i Sveriges histora.


låtar:

Level 42 - Children say, Inledningen är så sjukt lik Michael Jacksons “Don’t stop until you get enough” men det tycker jag inte gör så mkt. Riktigt trevlig jazz-fusion arr med många tidstypiska element.


ICEHOUSE - Electric Blue, Om man lyssnar på denna låten med 20% ironi så är den riktigt bra. Om man tar den för seriöst så faller den ganska hårt. Gillar den ändå. Typisk Mix megapol låt fast med fördelen att inte alla har hört låten förut 2000 gånger. Om man hade kunnat göra lite små förändringar i denna låten hade den blivit riktigt vass. diggar arrangemanget och saxen i mitten.





No comments:

Post a Comment