Friday 19 November 2021

Fan lyssnar pöbeln på nuförtiden?

Ibland ställer man sig frågan: Fan lyssnar pöbeln på nuförtiden? För det mesta förblir den frågan obesvarad, men så icke idag! I allmänbildningens tjänst ska vi bli både folkliga och moderna. Jag har pseudoslumpartat valt ut tio länder längs med diverse breddgrader och rotat fram vilken låt som är mest spelad på Spotify i respektive nation senaste veckan (11/11 till 18/11). Släng på listan och läs vidare när jag i realtid recenserar låtar jag aldrig hört förut!

Listan

1. Indien: Tanishk Bagchi - Raataan Lambiyan (From "Shershaah") – Veckor på topplistan: 15

Mjukt och mysigt. Undra om den här är från någon TV-serie? Borde googla vad Shershaah är men det pallar jag inte. Undra vad de sjunger om. Vild gissning: kärlek och relationer!

Ah, det är en duett! Härligt, helt klart kärlek. Låter ändå ganska glatt. Rytminstrumenten låter lite som någon Disney-film som utspelar sig i något exotifierat land. Kanske är lite lätt navelskådande av mig. Det är nog såhär standardrytminstrument till stor del låter i indisk musik.

Och där kom kören av äldre män in, fett! Bra låt, 10 av 10!


2. Sydkorea: Coldplay - My Universe – Veckor på topplistan: 7

Ähmen satan vad tråkiga ni är Sydkorea! Så orimligt förutsägbart. Coldplay är sugna på att bredda sin målgrupp och gör låt med BTS. Jesus Kristus.

Aja, välproddat iaf. Riktig reklamlåt, inget sticker ut över huvud taget. Som om någon skulle göra en låt som upprörde färst människor.

Yes, där kom koreansk rapp in, och sen lite koreanska soft vocals. Ante mig. Räddas inte av de subtila vocoder-inslagen. Urtråkigt 1 av 10.


3. Japan: 優里 - ドライフラワー – Veckor på topplistan: 5

Femtiofyra veckor på Spotifytoppen alltså! Det här ska bli spännande.

Okej, lite gitarr, lite sång. Japansk singer songwriter dårå. Går väl ner. Blir typ tom i huvudet av det här. Gissar att texten handlar om vänskap.

Såja, där kom lite trummor in och lite gitarrstick. Otroligt slätstruket. Det här låter som en klassisk eftertext-låt till en film som varken har ett lyckligt eller sorgset slut. Sådär oavslutat, livet fortsätter liksom. Känns mycket japanskt på något sätt, vilket jag antar är rimligt eftersom både låtens text, låtnamnet och artistens namn är på japanska.

100% en japansk vinnare av typ Idol. Idoluru – undra hur det är. Man hoppas ju att det finns en japansk Simon Cowell som sitter lite sur i traditionell kimonodräkt och sen ryter till när deltagarna visar minsta känslouttryck och brist på självkontroll. Skulle titta på det alla dagar i veckan.

Tråkig låt ändå, 3 av 10.


4. Ryssland: Big Baby Tape - 99 Problems – Veckor på topplistan: 3

Tungt vart det här. Är det en knepig rysk cover på Jay-Z? Riktigt sjukt isf. Kanske skulle lyssna lite mer på Jay-Z? Eller kanske inte, men vad som helst förutom det här.

Hoppas att det här är proddat av gansterryssar i tracksuits. Lär ju vara garanterat farliga fast ha ett sånt där underväldigande intryck i termer av farlighet.

Tur att den är kort. 2 av 10.


5. Marocko: Inkonnu - Chill – Veckor på topplistan: 2

Åh nej! Det är typ... trap? Har dålig koll på vad trap egentligen är, men jag tror mig kunna känna igen det på att jag blir lite äcklad av det.

Ingen monsterproduktion direkt. Hade nog kunnat bli riktigt mysig om man slapp all vocals. Då hade låten varit chill på riktigt.

Otroligt oklart vad den handlar om, förutom att något eller någon är eller ska vara "chill". Lär vara någon som stöddar sig på något sätt. Får känslan att låten bäst avnjuts om man är en sjuttonårig tuffing med en cigg i mungipan som sitter i mammas källare. Sitter och drömmer om pengar och respekt, kanske med lite holk till hands. 4 av 10 för att vara trap(?), annars 2 av 10.


6. Förenade Arabemiraten: The Kid LAROI - STAY (with Justin Bieber) – Veckor på topplistan: 18

Hm, svårt att placera denna låten som superpopulär i Förenade Arabemiraten, men varför inte. Kulturimperialism i finaste gåbortkostymen.

Vet inte om jag hört låten tidigare men den klockar ju in på över miljarden lyssningar. Jag gillar den ändå. Jag vet inte, den har något. Ett gott tempo och helt klart 100 gånger mer edge än Coldplay-låten (vilket iofs inte säger någonting).

7 av 10.


7. Polen: Mata - Szafir – Veckor på topplistan: 6

Kul att den börjar med stråkar. Synd att den fortsätter med... trap igen? Är den på polska eller? Kanske. Snäppet bättre än marockanen men i övrigt i samma klass. Lite bättre flyt. Förstår ändå orden "Mickey Mouse" och "Bonnie and Clyde". Tror att låten handlar om någon form av identitetsuttryck.

Undra hur många gånger i rad jag skulle behöva tvingas lyssna på den här innan jag gaslightats till att gilla den? Troligen färre gånger än jag vill tro.

6 av 10 för att vara trap(?), annars 3 av 10.


8. Andorra: Rochy RD - Ella No Es Tuya - Remix – Veckor på topplistan: 4

Hm, vad är det här för genre? Helt klart något latino. Kanske är rimligt i Andorra? Har dålig koll på dem. Snackar de spanska, baskiska, franska eller något annat där? Vem vet!

Blir återigen helt tom i skallen och mår lite illa. Inte för att den är så urdålig, men det är något otroligt platt med den. Kanske har en fantastisk innebörd i texten. Synd att min låga bildningsgrad inte tillåter mig att uppskatta de fina nyanserna. Vid närmare eftertanke så är det kanske autotunen som gör mig snurrig.

Ballar ur lite mot slutet med de där tre snubbarna som rappar/gapar varandra i mun. Lyfter ändå inte riktigt. 2 av 10.


9. Bolivia: Tainy - Lo Siento BB:/ – Veckor på topplistan: 6

Mysig! Mjuk och go början.

...

Crap, där kom den där reggeaton-takten eller vad det nu är (bam, ba-bam bam; bam, ba-bam bam;...). Jahapp, nu vart den låten typ förstörd.

Och någon snubbe som skriksjunger lite. Riktigt gjort.

Började bra, nu skär det mest i öronen. 3 av 10.


10. Island: Adele - Easy On Me – Veckor på topplistan: 4

Aaaahmeee Iiislaaand! Otroligt förutsägbart. Inte på samma nivå som Sydkorea, men fan inte långt borta.

Inget ont om Adele, precis som alla andra tycker jag hon är en grym artist med kreativ integritet etc etc. Men hur mycket uttrycker det här den isländska folksjälen egentligen? Trodde ändå ni islänningar gjort upp med britterna efter 2008. Gick ju inte så bra när ni lyssnade på dem då, minns ni? Halva landet brakade samman för att banksystemet vart helt förstört av de gamla kolonialherrarna.

Har inte hört den här tidigare, men misstänker att den kommer trilla in i mina öron en hel del framöver. Känns som en sån där ballad man inte kommer kunna undgå.

Ändå gött med Adele. 7 av 10.

No comments:

Post a Comment