Friday 27 May 2022

Titta Dungen!




 

Ett litet eget fokus jag bestämde mig för att göra på ett band som flirtat med mig genom åren men som jag av anledningar inte riktigt gett mig på ett djupdyk i.

Så jag gjorde ett eget fokus och körde igenom hela katalogen från det svenska psykedelia/progg rock bandet Dungen. Dagens lista är destillatet som jag tycker är rätt sjyssta bitar.

Bandet bildades 1999. Dungen handlar egentligen essentiellt om drivet och musikaliteten i frontmannen Gustav Ejstes. En multi-instrumentalist som tuggar på med gitarr/sträng, klaviatur, flöjt, violin, och ja, sjunger då också. En bekant till mig som umgåtts en del med Ejstes säger att han mixar plattor och scratchar också.

Lustigt nog vill dom inte bli kallade progg.

Som text-fanatiker och självutnämnd duktig på att skriva nällar jag på de lite underbart psyk-skruvade lyricsen, så skamlöst citeras lite godbitar ur sina sammanhang.

Listan


Solen stiger upp

"Går omkring medsols,
och tänker på ditt bo"

Mysig hippie-känsla, både i musik och text. En av deras mest populära alster. Och progg-tvärflöjten finns där.

Du e för fin för mig

"Dom vill veta om jag menar allvar när jag kallar dig min flickvän.
Nuförtiden kan man inte älska någon annan än din spindel"

(Det är ensamt att vara spindelälskare. Om jag skulle välja ett textcitat att krama om hela kvällen kom igen)

Detta var mitt första möte med Dungen hemma hos en kompis. "Detta är nog något för dig". Kände mig lite som en penn-tuggande Simon Cowell som höjer blicken lite i överraskning. Slogs direkt av det uppenbart psykedeliska och proggiga soundet, kombinerat med naiv och nästan barnslig framtoning i text. Och så lite trevliga melankoliska riff. Blev en mental post-it direkt, även om det dröjde lite innan jag dök djupare.

Fotnot: Dom tycker verkligen verkligen inte alls om att tituleras proggrock. Bra att veta om man skulle stöta på Ejstes i baren nån gång.

Fotnot 2: Vill man inte bli kallad progg - gör inte progg.

C Visar Vägen

Proggigt värre. Ingen aning vem "C" är, men verkar åtminstone visa vägen till en fin progg-
instrumental.

Mina damer och fasaner

"Ni är lätta och lagom
Men kissa på er i alla fall"

Be å få det där basriffet med kontrasterande pianoklink i tio minuter till.

Vem vaktar lejonen?

"Skjut den som smiter ur sitt hägn"

Jag har inte räknat ut denna texten ännu, men jobbar på det.
Lite trevligt upp-tempo som tog lite tid att landa i för min del. Trodde aldrig den skulle kvala in.

Så Blev Det Bestämt

Lite smått annorlunda struktur (progg?). Inledande verstext som aldrig återbesöks eller följs upp av refräng eller nåt, följt av en trevligt "hookig" kombo med fallande ackordslingor som landar i bas-kötteri. Och så snubblar allt in i ett skönt sitar-solo. Svårt att inte gilla skarpt. Man skulle kunna få för sig att 60/70-tals psykedelian är mitt ibland oss.

Jakten genom skogen

Dunderskön instrumental med mysig mellotron-känsla, och den luriga är det 4/4 eller 6/8 rytmen funkar skitbra här. Påminner lite om ett Radiohead-ish mellanspår.

Ett Själ Att Trivas

"Vi sprang omkull med våra smala ben,
Ge mig ett skäl att trivas"

Väldigt trevligt och klassiskt "studsigt" framåtillbaka-riff som använts av många.

Fredag

Trevlig instrumental. Gillar dom molliga skiftningarna till "nu jäklar sätter sig agenten i bilen på jakt"-känslan.

Peri Banu vid sjön

Och en fin avslutning. Gick rakt in i min titta på solnedgången innan natti natti lista.

No comments:

Post a Comment