Friday 28 June 2024

För dom utan underhudsfett



Började bli tråkigt att betitla inlägg för blandade listor som "blandband #". Så med sommarkänslor äntligen på väg in för landning kör vi en mix av sköna låtar som för mig har en väldigt somrig touch. En hyllning till stackarna utan hull som nu äntligen kan lämna jackan hemma.

Ta av dig din truckerjacka


Malachai - Fading World
En act jag snubblade över för många år sedan. Nästan lite crossover och stundvis ganska inspirerat. Rekommenderar att kolla igenom plattorna, finns en del guldkorn. Här en av mina favoriter, oförståeligt tråkig mixning till trots.

Andy Shauf - Judy (Wilds)
En ganska nylig upptäckt. Inte illa.

Faust - Lauft...Heisst
Fina söta Faust droppar in på besök, med sköna ackordföljder och tonartsböjelser samt intermittent växlande taktarter. Bara tyst å ta mina pengar.

Apparat - Bad Kingdom (Lulu's version)
En version av låten med samma namn från albumet "II" med Moderat (Apparat's samarbetsprojekt med tyska Modeselektor). Melodierna sitter där på båda versionerna, men jag är övertygad om att jag tror på den ena mer än den andra. Ska bara komma på vem som vinner.

Malachai - Rainbows
Ok en till med Malachai fick det bli. Här med stabil assistans från Katy Wainwright.

Emilíana Torrini - Me and Armini
En tjej jag gillar starkt mest pga hennes retro-lekar och trevliga röst-framtoning. Dundersött outro också här på detta sköna gungeligung.

Cavern of Anti-Matter - Melody in high feedback tones
Tim Gane, tidigare medlem av Stereolab, ger oss en trevlig instrumental.

Joakim Karud - Dreams
Sverige representerar också!
En snubbe jag stötte på i en Youtube-livestream. Tydligen lever han mest där, och har gjort hiphop/grooves sen 13 års ålder.

Kendrick Lamar - LUST.
Mysiga slingor som fångade mig direkt. Från det hyllade albumet DAMN. (2017).

U.S. Girls - M.A.H.
Vi tar av hatten och vevar adjö för denna gången med en trallig 70-pastischig grej från U.S. Girls. En act jag nyligen började nosa på. Tycker det ser rätt tråkigt ut i början, men hängde kvar tills det blev bra. Kan nog tänkas dyka upp från min sida fler gånger.


Bonusar:

Med lite högre somrighet och kortare runtime hade nog iallafall en av dessa armbågat sig in på listan.

Älskar denna Smiths-låten, tyvärr har inte spottan den kortare versionen vad det verkar.



Utmärkt och nära på hypnotiskt från Daniel Norgren. Lite för långt och pulsdödande för listan, men jag hade utan att blinka betalat för en 20-minutersversion.



Peace out!


No comments:

Post a Comment