Friday 8 March 2019

Mer Hippetihopp

Photo by Rod Long on Unsplash
Mannen på bilden kan vara ett montage och har lite med listan eller texten att göra.

Veckans tema är något jag tänker på som borgarvänster-hiphop. Alltså hiphop producerad av och för typ-30-något-medelklass-förskolebarns-pappa som vurmar för välfärd och jämnlikhet men som gärna frammanar en känsla av vara lite fötryckt och orättvist behandlad av överklassen lite på skoj då och då.
Jag är principiellt emot att kategorisera musik (eller något) efter etnicitet, men jag har svårt att sätta undertiteln till något annat än "arga/besvikna vita män". Nu stämmer det visserligen inte helt, dels eftersom jag inte vet vilka etniciteter artisterna eventuellt identifiterar sig med dels för att jag undrar hur arga/besvikna de egentligen är. Oavsett vilket är det en helt klart till synes en överrepresentad grupp i veckans lista. Alltså dags att uppmärksamma en annars så underrepresenterad demografi! </ironi>

Flertalet av låtarna är utgivna på labeln Anticon, vilket också bidrar till att artister förekommer i olika konstelationer i olika låtar.

Förhoppningen är att bjuda på hyffsat ny hiphop utan att blanda in för mycket trap och annan sunkig drogromantik.

Hoppas att det ska smaka!

Listan!

No comments:

Post a Comment