Friday 23 July 2021

Kriminellt drömmiga gitarrer, eller Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska 80-talet


Glöm inte att följa instruktionerna i detta inlägg när ni hör väckarklockan.

En dag när jag var på väg hem i bilen efter att ha storhandlat på maxi fick jag plötsligt höra Sarah Klangs nya singel Ghost Killer på radion. Ovanligt trevlig låt med ett trevligt drömmigt gitarrsound som jag hade svårt att värja mig för. Det slog mig att det lät väldigt mkt 80-tal fast på ett bra sätt, och jag insåg där och då att just det drömmiga soundet som mycket musik hade på 80-talet faktiskt tilltalar mig trots att jag i övrigt aldrig varit ett stort fan av just 80-talet. Hela årtiondet upplever jag som lite vulgärt på något vis. Axelvaddar, inoljade muskler, permanentade hockeyprillor, testosteron, neonfärger och explosioner. Musiken följer lite samma mönster med sina överdimensionerade trummor, distade elgitarrer, saxofoner och högt mixade syntar. Det obehagliga 80-tals-soundet lämnat vi dock bakom oss i denna listan och utforskar istället det drömmiga soundet med fokus på drömmiga gitarrer. Eftersom jag inte hade tänkt skiva något långt inlägg så tänkte jag inte skriva något speciellt om varje låt, utan jag låter hur låten låter tala för sig självt.

Glöm inte att följa instruktionerna i detta inlägg när ni hör väckarklockan.

Nä, till och med jag måste erkänna att viss musik från 80-talet faktiskt är riktigt bra. Dock är jag fortfarande övertygad om att 80-talet som helhet är ett riktigt skitårtionde. Nu begraver vi skiten och går vidare!

LISTAN

DIGITAL CORONASÄKRAD BEGRAVNING AV 80-TALET. FÖLJ INSTRUKTIONERNA NEDAN:

Försäkra dig om att du inte fortsätter förän du hör väckarklockan ljuda.

1. När du hör väckarklockan, Kopiera följande lilla kodsnutt:

setInterval(function(){window.scrollBy(0,1);},20);

2. Öppna utvecklarkonsolen i browsern genom att trycka på F12. Klistra in kodsnutten utan att exekvera. När veckarklockan har ringt färdigt och du hör kyrkklockorna ringa, exekvera kodsnutten genom att trycka enter och stäng sedan utvecklarkonsolen.

3. Njut av musiken och de vackra bilderna och ta ett hjärtligt sista farväl av 80-talet.



                                                                            8

                                                                            0

                                                                            -

                                                                            t

                                                                            a

                                                                            l 

                                                                            e

                                                                            t

                                                                        


Prefab sprout

Cocteau Twins

Robert Cray

Crowded house

Don Henley

The dream acadamy

´Til Tuesday

Fleetwood mac

Verginia Astley



Gaming lol

Så här såg man ut.

Wayne Gretsky

Snygga assesoarer

Friluftsliv

Keytarr?

Praktisk och snygg telefon

En film

Björne och jag är lika gamla.

Okej? Nä, typ inte om du frågar mig.

Coolt med saker runt halsen.

Balla bubblor

Tjejbaciller, om jag måste välja.

Hurra! är ett bra namn på en glass, tyckte någon.




Frank Andersson och hans mamma. Nu räcker det! Hejdå 80-talet! 

No comments:

Post a Comment