Friday 5 December 2014

80-tal igen


http://open.spotify.com/user/andershaverdal/playlist/7ygK7C3yDZIw2fsvQQXNcs


Rent musikaliskt är 80-talet kanske det mest bespottade årtiondet. Jag har själv rynkat på näsan mer än en gång då jag blivit inbjuden till fest med "80-tals tema" eller suckat högljutt då dansgolvet börjat jubla över Samantha Fox - Touch Me.

Nu, ca 30 år senare har jag äntligen fått tillräcklig distans för att revidera den bilden. Och det verkar inte bara vara jag, med tanke på flera av listorna på Musikveckor.

Om man gräver sig förbi det översta lagret av Tracks-hits och Top Gun-soundtracks hittar man en mycket spännande musikkatalog. Man ser en nedbrytning och refaktorisering av musiken från 70-talet (Punk, Disco, Funk, Soul, Krautrock, Glam rock, ...) och nya uttryck uppstår. New Wave, New Romantic, Post-Punk, Italo-disco, etc, etc. Vi har tittat på delar av detta i tidigare listor.

Denna lista fokuserar på Europa, med visst fokus på Storbritannien.

1. No GDM - Gina X Performance
2. Nice Mover - Gina X Performance
Jag tycker detta är två riktigt feta låtar. De representerar det jag tycker bäst om i New Wave/Postpunk. Straight-forward sväng, inget jävla wailande, inga jävla solon, ingen specifik legacy om hur en låt skall vara strukturerad eller arrangerad. Gör det som låter bäst.

Gina X Performance kom från Köln och spelades nog aldrig av Kaj Kindvall men var tydligen hyffsat populära i klubbscenen i olika delar av världen.

3. Binary - Kazino
Lite samma spår som 1. och 2. fast något mer Italo-disco över det (notera Jäleviks gamla Italo-disco-lista https://www.youtube.com/playlist?list=PLOn-H10U268LW6C9qq3TR7pN1SnGAS9IS ) . Vet väldigt lite om Kazino, men verkar vara franskt.

4. Is it a dream - Classix Nouveaux
Nu är vi i England och New Romantics-rörelsen. Vi börjar även närma oss trackslistan något fast via en behaglig resväg. New Romantics ses i allmänhet som en reaktion mot punken i England. I motsats till den avskalade, skitiga, historie-hatande punken var New Romantics svulstig, dramatisk och full av referenser till klassisk musik och kultur. 

5. Ultravox - Waiting
Ultravox är en ännu mer ikonisk New Romantics-grupp, deras hit "Vienna" är kanske den mest kvintessentiella New Romantics-låten. "Waiting" är mindre hitorienterad och punkigare, fast med ett mustigt synthsound.

6. Japan - Quite Life
Japan började som glamrockband med övergick mer och mer till synthar och spelade in ett antal excentriska halvhits på åttiotalet, ofta inspirerade av asiatisk musik. De anses vara föregångare till tex Duran Duran.

7. Sex Beat - Sex Beat
Ännu mer punkdrag har denna låt. Hittade den i en post-punk playlist jag råkade hitta men har inte lyckats rota upp någon information om gruppen eller låten. Gillar den skarpt och representerar väl hur punken paketerades om i en mindre politisk och illaluktande form mha produktion och nya instrument.

8. Damaged Goods - Gang of four
Gang of four är en ännu bättre representant av engelsk post punk och har bland annat förekommit i Markus New Wave/Post Punk-lista. Skön nervös gitarrpop.

9. Promised you a miracle - Simple Minds
Skotska Simple Minds får representera den lite mer lättsmälta 80-tals popen. "Promised you a miracle" är riktigt fin och befinner sig i trakterna av band som The Smiths. En del Simple Minds är lite väl svulstig/U2-aktig för min smak, men deras megahit "Don't you forget about me" är annars en en av få Tracks-hits som jag gärna återkommer till.

10. Sometimes - Erasure
Jag avslutar med lite klassisk glättig 80-talsmusik - fast med kvalitet. Erasure tycker jag är en ganska underskattad 80-talsgrupp. De avfärdas ofta som en lite gayigare version av Depeche Mode. I min värld är det snarare så att Depeche Mode en tristare och pretentiösare version av Erasure (med undantag för Enjoy the silence).




No comments:

Post a Comment