Tuesday 2 December 2014

Hata mig

Härom veckan såg jag Interstellar. Det är i många avseenden en ganska medioker film, särskilt om man frågar de som anser sig kunna något om saken. Och jag kan väl till viss del skriva under på det. Men det hindrar inte att jag kan njuta av hur bombastisk och mäktig den är. De geniala vändningarna när tidsrymden ställer till det för dem. Det fantastiska fotot och musiken som gör det episkt.

Precis så är det också med Rammstein, som alldeles nyligen äntligen dök upp på Spotify. Att detta är dålig musik betvivlar jag inte för en sekund. Men, och detta skriver jag fullt medveten om att jag tappar den sista gnutta respekt jag har i den här gruppen, fan vad de är bra! Det är mäktigt, bombastiskt och publikfriande. Live är det ännu bättre, flera gånger har jag gått ifrån en festivalscen med svedda ögonbryn efter att ha stått längs fram, aningen för nära de pyrotekniska spektaklen. Jag har en frisyr som tillåter det.

Jag kan inte tyska, och tur är väl det. Jag har hört att texterna inte på något sätt höjer kvalitén. Mycket udda sex tror jag. Inte så förvånande, på en konsert under låten Buck Dich drog frontfiguren Till Lindemann fram en stor eregerad penis, hade (inte riktigt) sex med keyboardisten och spillde sin säd i floder över publiken. Buskis, jovars.

Här kommer en lista som jag inser att ingen kommer att lyssna på. Synd, för ni missar tysk schlagerskräckmetal av högsta kvalitet. Listan är Du Hast- och Amerika-fri ifall ni skulle vara trötta på de radiodängorna.

Rammstein



Wollt Ihr Das Bett in Flammen Sehen
Första låten, första plattan. Jag tycker att alla band ska ha en låt där de sjunger som sig själva. Och redan här hade de (antar jag) ett fantastiskt producentteam som fattade att den udda stilen skulle slå om de bara fick en fläckfri produktion och genomarbetad estetik. Och ett knudigt omslag såklart.

Namnet Rammstein kommer från en amerikansk flygbas i Tyskland där ett flygplan störtade under en uppvisning mitt i åskådarhopen och dödade 67 människor 1988.

Du Riechst so gut
Du luktar så gott. Bra låt från första plattan. Hitvarning.

Engel
Från plattan med Du Hast och en faslig massa andra singlar. Bland oss som lyssnade på industrirock som Ministry och Nine Inch Nails var detta det första och riktiga hiten. Fint synthrockig och med vacker kvinnosång.

Mutter
är ett fantastiskt dramatiskt och mäktigt stycke.

Ich Will och Sonne
är två bra låtar från samma skiva som har gemensamt att de har alldeles fantastiska videor. Jag rekommenderar dem verkligen.



Ich Will handlar om hur bandet rånar en bank på ett utomordentligt stilistiskt sätt, bara för att sedan ge upp och få knasigt mycket medial uppmärksamhet.



Sonne handlar om hur bandet är de sju dvärgarna och snövit kommer till dem och knarkar och slåss och beter sig allmänt risigt.

Reise Reise 
är titelspåret på den sista plattan jag engagerade mig i. Det var 2004 så det var ju ett tag sedan. Jag vet inget om låten så jag det är därför jag pladdrar på. Visste ni att bandets sångare Till Lindemann har varit olympisk simmare?

Mein Teil
Jag har för mig att den här låten var första singeln från plattan och handlade om den där tyska kannibalen som ätit upp någons könsorgan på den tiden. Det var kontroversiellt minns jag. Också en kul video som slutar med att hela bandet är en flock hundar i en dams koppel. Udda.

Moskau
Jag trodde det var TATU som sjöng på denna men det var det visst inte. Nåja, det kan ju vara bra ändå. Rammstein är stora i Ryssland, misstänker att den här låten får vara extranummer där.

Rammstein har fått en asteroid uppkallad efter sig. Det var allt. Återgå.


No comments:

Post a Comment