Tuesday 26 May 2015

O.S.T

Jag ÄLSKAR filmmusik.

Framförallt original-kompositioner, s.k. "original scores". Drivkraften, agendan, det enda fokuset är att skapa musik som lyfter fram och harmonierar med en film på olika tänkbara sätt. Må det vara att etablera en stämning som lyfter filmens tema, rytmik för att förstärka tempo, eller en stollig truddelutt som gör det roliga ännu roligare. Ambitionen kan ligga på otaliga plan.

Dagens lista består av urval från nio av mina personliga favoriter.

https://open.spotify.com/user/axomamma/playlist/4kRWoCwXrTeQz77VLzXzcG

spotify:user:axomamma:playlist:4kRWoCwXrTeQz77VLzXzcG


Bande Originale De Film - Le Triplettes De Belville

En fransk animerad stumfilm som nominerades både för bästa animerade feature och bästa musik. Ett underbart soundtrack som på sina håll är lika delar experimentellt som klassiskt franskt.

Alexandre Desplat - The Grand Budapest Hotel

Hörredudu Alexandre Desplat. Efter många underbara kompositioner har vi äntligen en homerun. Inte nog med att soundtracket är ett mästerverk bara i sig själv, vår käre fransos lyckas bära hälften av denna filmen på sina axlar med dess rytmiska, melankoliska och varma puls. Tog hem sin statyett också vid årets oscarsgala (det var inte ens spännande).

Rachel Portman - Chocolat

En modern klassiker. Rachel Portmans soundtrack ger både värme och mytologisk prägel till handlingen och blandar sig väl med hur filmen är berättad.

Björk - Dancer In The Dark

Man måste se denna filmen för att förstå hur viktig roll musiken spelar. Det går nästan inte att förklara. Tyvärr funkar de flesta styckena från själva filmen ganska dåligt som lyssningsmusik, så för listan får vi nöja oss med vad som spelas till eftertexterna.

Wendy Carlos - A Clockwork Orange

Ett av de mest experimentella soundtracks för sin tid. Tyvärr finns det inte på spotify, så här bjuds på en alternativ version av ledmotivet som håller ganska ok. Detta tema har använts i många sammanhang, bl.a i en trancelåt jag haft med en gång kallat The Orange Theme, men originalet är komponerat 1695 av Henry Purcell för begravningen av drottning Mary den 2:a av England.

Angelo Badalamenti - Mullholland Drive

Här går vi in i lite mörkare tongångar. Angelo Badalamenti och David Lynch har jobbat ihop på otaliga produktioner. Mullholland Drive är kanske en av de Lynch-filmer som är lättats att ta till sig. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag sett den, men jag minns den andra gången väldigt speciellt. Väl medveten om vilken tragedi som ska utspela sig, och höra detta inledande stycke som sätter sin tydliga mörka och hopplösa ton inför det hela.Trivia: Angelo gör en bisarr cameo i filmen som mystisk "big brother", så förolämpad mitt i ett affärsmöte av en espresso han blir serverad, att han måste sätta rekord i hur makabert man kan spotta ut kaffe på en servett.

Thomas Newman - The Shawshank Redemption

Thomas Newman är lite av en arbetshäst som i all proffsighet, likt Hans Zimmer eller John Williams, måste ta sig an många projekt på löpande band och hoppas på att då och då träffa en sweet-spot. På Shawshank funkade allt verkar det som.

Vangelis - Bladerunner

Inget mindre än en lektion i hur musik kan hjälpa film. Som om inte scenografi och set design var tillräckligt så visar denna legendar hur man lägger på den där extra känslan. Stundtals varm och stundtals kylig, men genom hela filmen känns det helt rätt och invävt i världen som porträtteras framför ens ögon.

Hans Zimmer - Inception

Har ni märkt hur otaliga soundtracks försöker låta som detta efter att inception kom ut? Pampiga, svulstiga molltoner ligger väl i tiden. Det intressant med just detta stycket är att de låga mullrande trombonslingorna är baserade på trumpeterna i Edith Piaf's "Non, je ne regrette rien", gravt nersaktade.




No comments:

Post a Comment