Tuesday 8 September 2015

Sorgliga låtar på svenska

Temat är tårdrypande texter på svenska. Att det blev på svenska är för att det blir mer nära och känslosvallande så.
Jag ber om ursäkt för den något regressiva tonen i darrande gubb- och gumröster, men det kan det vara värt.

Spotify

Lite om låtarna dårå
Carl Michael Bellman har ju en hel del obehagliga låtar i sin reportar. Det fick bli Fred Åkerströms version, även om Imperiet också gör det bra. Vreesviwkwjsks version är nog den bästa, men han kommer lite senare i listan med sitt eget material.

Dia Psalmas höstmåne representerade höjden av lyrik när jag var i yngre tonåren. Tyvärr har det väl inte åldrats lika bra som jag, men den är fortfarande väldigt ledsam!

Balladen om blue bird. Den här är bara hemsk. Lyssna gärna också på Sven-Bertils version som något mer dansant.

Båttemat fortsätter med klassikern titanic.

Veronica Maggio får det att svida lite sådär obekvämt i maggropen.

Mental istid lyssnade jag också mycket på när jag var yngre. Fantastiskt att man lyckas rimma på datakort. Det är grejer det.

Somliga går med trasiga skor låter på ytan inte så farlig, men om man faktiskt lyssnar så är den sorglig. Hemskt aktuell skulle jag vilja peta in.

Frank får representera melankoli-sveriges musikaliska konung Joakim Berg. Jag vet att han skrivit mycket dåligt, men jag hävdar att han även gjort mycket bra. Intressant kuriosa är att jag tidigare hatade Kent lika mycket som jag hatar Thomas Ledin och Håkan Hellström.

Jag tog bort "Vi sålda våra hemman" men jag lade till den igen. Den är väldigt lång och beskriver i detalj många hemskheter. Om man gillar sånt kan den ju vara bra.

No comments:

Post a Comment