Friday 25 September 2015

Vällagrade OSTar

Jag var lite lazy idag och bestämde mig för att publicera ett litet urval av mina favorit-stycken från filmens värld.

För er som inte visste det är jag ett stort fan av film-musik och försöker, så gott jag kan, till och med att komponera lite eget framför pianot där hemma.

Listan:

1. Elegy For Dunkirk - Dario Marianelli

Denna är en av mina absoluta favoriter. Det är en ganska hyffsad standard snyftare tills Dario får för sig att slinka in en skigshymn vid namn "Dear Lord and Father of Mankind". Resultatet är något av det bästa som någonsin producerats för film. Det är otroligt hur väl de två olika melodierna blandar sig med varandra och bildar något helt nytt och unikt.

Dario gick ju givetvis hem med en välförkänt Oscar och Golden Globe.

2. The Last Emporor - Ryuichi Sakamoto

Det är inte mycker mer att säga än att detta också var en ytterst välförkänt oscarsstatyett. Skön mix av stråkar och orientaliska instrument med ett väldigt annorlunda dramatiskt flow som jag itne har hört sen dess.

3. Cinema Paradiso - Ennio Morricone.

Ja, en av morricones bästa och är då såkart en av de bästa någonsin. Filmen heter Cinema Paradio om någon undrar. Har inte sett den men Ray Noori sa att den va kass.

4. Somewhere in my memory - Johan Williams

Barndomsfavoriten. Ensam hemma var the shit när jag var i mina yngsta år. Jag var dessutom själv ganska lik Macauley Culkin som spelar huvudrollen som barn. Iaf enligt en gammal vän sen de tiden.
Kort och gott mitt absoluta favoritstycke genom alla tider. Den har allt. Dessutom extra mysig att spela framåt julen.

5. Bibo No Aozora - Ryuichi Sakamoto

Ännu en dunderhit av Mr.Sakamoto. Många kanske känner igen den från den känslosama slutscenen från filmen Babel. Intressant är även de helt utflippade partierna i stycket som bryter av helt mot det lugna lunket i bakgrunden. Medvetna felspelningar och allmänt ostämt i vissa korta partier ger en ganska dramatisk effect. Vet dock inte om jag gillar det speciellt mycket. Hade velat att det fanns en version utan dessa partier för lite avkopplande lyssning.

6. Gabriel's Oboe - Ennio Morricone

Från filmen the mission. Ja, inte mycket att säga förutom att det är ett otroligt vacket stycke.

7. The Lonely Shepard - Zamfir

En skön klassiker från kill bill får avsluta.


Listan

No comments:

Post a Comment