Friday 8 January 2016

Bara Sport

Inspirerad av JVM i hockey har jag bestämt mig för att dedikera dagens lista till sportens värld. Alla låtar på listan har en mer eller mindre tydlig koppling till sportens värld och vi sätter igång genast med den låten som har den allra tydligaste kopplingen.

Galenskaparna & After Shave - Bara sport

I mitt tycke är detta Galenskaparna & After Shaves allra bästa musikaliska stycke och det får fungera som ett härligt intro till de andra låtarna.

Bob Dylan - Hurricane

Detta är den näst bästa låten genom tiderna som handlar om boxare som blir orättvist behandlade. I detta fallet handlar det om boxaren Rubin Carter som blir dömd för mord trots att han själv nekade till anklagelserna. Han har senare blivit frikänd från morden efter att ha sittit i fängelse i 19 år. Bob Dylan själv ska ha besökt boxaren i fängelse efter att ha läst hans självbiografi och bestämde sig därefter för att skriva en låt om händelsen.

Indian Wells - Wimbledon 1980

Den här låten råkade jag snubbla förbi när jag letade efter material för listan. Jag har ingen aning vem artisten är och jag har aldrig hört låten förut, men jag tyckte den var ganska skön och annorlunda med ljud från riktiga tennismatcher som intrument. Ren sportsligt var ju Winbledon 1980 en riktigt historisk svensk triumf då Björn Borg tog sin 5 raka Winbledon genom att slå John McEnroe i en väldigt jämn match.


John Fogerty - Centerfield

En skön låt som handlar om baseboll. Den börjar precis som föregående låt med ljud från den sporten som låten handlar om. Den här låten dedikerar jag till Anders Jälevik då den har den där riktigt härliga Robert Wells känslan som han älskar så mycket.




Champions League Orchestra - Champions League 

Den här klassiksa biten känner alla till som har hittat på foboll några gånger. Den är koponerad av Tony Britten men den har trots att den är en egenkomponerad bit blivit anklagad för att vara stulen från en av George Frideric Händels stycken  vid namn  Zodok the Priesthttps://youtu.be/MiXgOQ9_-RI?t=77


Simon and Garfunkel - The boxer

Den bästa låten genom tiderna som handlar om en orättvist behandlad boxare. Låten handlar mer eller mindre om en boxare från New York som stider mot fattigdom och ensamhet. Låten är delvis självbiografisk och är skriven under en tid då Paul Simon ansåg sig vara orättvist behandlad.


Freddy Mercury,  Montserrat Caballé - Barcelona

Den här låten antogs som officiell hymn för OS i Barcelona 1992, d.v.s. ett år efter Freddy Mercurys död 1991. Klassiker. Bonusmaterial: https://www.youtube.com/watch?v=Zo_KQ4B9oDY



John Williams - Olympic Fanfare

Kanske John Williams kändaste okända låt någonsin. Alla har hört den, men det är inte många som vet att det är den gamle Filmkopositören som ligger bakom stycket.






No comments:

Post a Comment