Tuesday 16 February 2016

Americana som jag lyssnar på ibland

Jag, erkänner, ganska hopstressad lista.



Listan bygger på några fina bitar jag lyssnat in mig på på sistone. Framförallt The Legendary Shack Shakers, ett vilt Kentucky-band som hållit på ett bra tag med ganska tung vagt Rockabilly-aktig musik.

Den andra triggande faktorn var en ny skiva (senaste innan dess kom ut 2005) från Freakwater. Låter i princip likadant som förut, men "Sin City"-liknande valsen "Number One With a Bullet" gillar jag starkt. Slängde även in finstämda "Falls of sleep" som jag också tycker om.

Hammond song från The Roches representerar hippie-folkmusiken. Inspelad 1979. Gillar upplägget med en superkomplicerade text som sjungs i stämmor.

Wayne Hancock är en annan gammal Rockabilly-bekanting. En sång som börjar med "I wish I was a catfish, swimming in the sea" måsta man bara älska.

Old 97's är en annan fin countryrock-grupp av den lite alternative twang-skolan som jag återkommer till ofta.

Waco Brothers bästa låt, "Lincoln town car" är tyvärr uppfuckad på Spotify så ni får stå ut med att delar av låten innan spelas ("How fast the time"). Men foka på Lincoln Town car som verkligen gillar och som (ironiskt?) hyllar amerikansk bilindustri.

Slutligen två låtar från Meat Purveyors, som gillar att spela banjo.

Glad tisdag!



No comments:

Post a Comment