Friday 19 February 2016

En högst personlig Beatles-lista

Hör ni hur tamburinen (eller vad det nu är) kommer in lite plötsligt vid 1:15 på "It's all too much"? Det var jag. Eller det låtsades jag iallafall. Jag hade en leksak redo för varje liten uns av percussion i den låten. Och jag uppträdde live, framför vår 80-tals allt-i-ett-stereo.

Många av Beatles stora hits har tyvärr fått sina små fina associativa minnen utsuddade med åren p.g.a sönderspelning. Men dagens lista är fylld med tydliga och personliga minnen som fortfarande hänger kvar. Tack och lov var det huvudsakligen studio-perioden som spelades där hemma.

"Piggies" trodde jag verkligen handlade om grisar, "Bungalow Bill" var en dockteater, "She came in through.." utmärkta lek med ackordföljder är mitt tidigaste minne av att reagera på tonartsbyten, dur/moll och allt sånt, "Long Long Long" fanns på mitt sov-kassettband, och sådär fortsätter det.

Mycket nöje!

Listan

No comments:

Post a Comment