Friday 3 June 2016

Skäggigt



Nej nu var det länge sedan vi körde en rejäl dos amerikansk skägg- och hattbaserad gitarrmusik. Eller? Äh det kanske det inte alls var.

Dagens lista är helt nostalgifri från min sida, enbart låtar som passerat min radar på sista tiden.

Skäggbaserad lista

Vi inleder med en härligt suggestiv dänga från glamrockaren Alex Harvey. Det är 70-tal, frihet, natur, droger och en liten släng av drakar & demoner. Sedan en skönt avskalad cover på Woke up this morning, vinjettmusiken till Sopranos. Lustigt nog är covern gjord av bandet som även gjorde originallåten. Eller så är detta originalet, någon kanske vet?

Warren Zevon är nog en artist man ska kunna, men det gör inte jag. Däremot gillade jag My shit's fucked up, en melodiös och vacker pessimistlåt.

Sedan lite Allman brothers band och Tim Hardin. Inga kommentarer. Stuart A Staples levererar en väldigt finstämd duett som jag fastnat för.

Lee Hazlewood är en gammal mustaschfavorit, hans röst blir man aldrig trött på. Kris Kristofferson följde med av bara farten. Kanske lite tråksäkert val, men jag tyckte han platsade bra in. Fin låt.

Jim White kör en plinkplonkig lite speciell countrylåt med ett fantastiskt sound. Den låter nästan lite true detective-ond och suggestiv. Min fru sa att det låter som R.E.M. Nåja.

Jag avslutar med Mattias Hellberg (andra halvan av mitt gamla favoritband Hederos & Hellberg) som släppt nytt, och det låter riktigt bra.

No comments:

Post a Comment