Thursday 14 September 2017

Radiovänliga amerikanskor

Denna listan firar härliga amerikanska sångerskor. Den är centrerad till ganska radiovänlig country-pop med lite utsvägningar i rock, folk och annat. Om ni letar efter något som "puttar kuvertet" (för att försvenska ett amerikanskt idiom  ) så får ni leta vidare.

Några av artisterna på listan kommer från mitt egna arkiv men för att fylla listan med annat än gammal skåpmat använde jag flitigt olika sökfunktioner i Spotify. I slutändan fick jag ihop en lista som är lite ny även för mig.

Lättsmält: Ja
Corny: Ja, lite

Lite om artisterna
Nikki Lane


Jag hörde henne först på en Lufthansa-flight från Korea. Hon är betydligt bättre är flygplansbuller visade det sig, och hon får vara med hela 2ggr på listan.

Jag tror hon är ganska stor i USA, och kanske tom har några fans här i musikveckor-gemenskapen??





Lydia Loveless
Lydia dyker upp allt som oftast i utkanten av mina alternativ country-listor (dvs när de tar slut och Spotify spelar av sig själv). Inte allt är jättebra, men några bra bitar.




















The Be Good Tanyas

Återigen en grupp som dykt upp sedan 2000-talet i olika "You will probably also like..." eller "Recommended for you..." och några låtar fastnade.
Gruppens kanske kändaste medlem var kanske Jolie Holland som lämnade gruppen i mitten på 2000-talet och har haft en habil solokarriär.








Julie Doiron
Julie Doiron är Kanadensiska med Akadiskt ursprung - står det på Wikipedia. Det hela verkar ganska intressant, och jag skall läsa in mig på det när jag får lite tid över https://sv.wikipedia.org/wiki/Akadier

Detta är en av listans rockigaste låtar.

















Lilly Hiatt

Lilly Hiatt hade jag inte hört talas om för bara några dagar sedan, men var en mycket trevlig upptäckt. Har man en låt "The night David Bowie died" så har man en stjärna i kanten.

Ja, just det, hon är John Hiatts dotter.










Jesse Sykes

Jesse Sykes and the Sweet Hereafter hade dykt upp på några av mina älskade Alt-Country Bloodshot Records-samlingsskivor jag notoriskt samlade på innan Spotify eran. Nu fick jag tillfälle att gräva lite djupare i vad hon gjort. Tyvärr finns inte jättemycket på Spotify men hennes lite mörkare röst är mycket karakteristisk och stämningsfull.





Eilen Jewell
Eilen Jewell är den sista att komma med i listan. När jag utforskade "Liknande artister"-fliken på diverse country-damer jag gillar dök hon ständigt upp.
Jag tänkte att "det är väl den där gnälliga Jewel som var populär på 90-talet", som bytt namn och "gått tillbaka till sina rötter".
Men sedan klickade jag och insåg att det var en annan artist och det hela lät mycket bra.
Så hon fick vara med också - 2 gånger.






Hoppas ni gillar denna radiovänliga lista!

No comments:

Post a Comment