Friday 1 December 2017

Jonas Joplin


Då och då går jag in i svåra Janis Joplin-perioder. Vi har till och med ett mötesrum på jobbet som heter Janis Joplin Room för att jag parkerade mig där med en laptop och hennes fyra skivor under några veckor.

En lista med hennes bästa alster har varit på gång länge, och jag har förfinat den mer och mer. Nu tror jag att jag uppnått den ultimata listan.

Jag har förstått att vissa har svårt för hennes röst. Eller förstått och förstått... jag har accepterat det.  När man väl har insett att hennes musik är ganska klassisk blues så tycker jag att man ser den ur en lite annan synvinkel. Men för att underlätta för belackarna uteslöt jag Summertime som jag anar kan vara lite för mycket av det goda.

Istället har jag inkluderat lite godbitar från albumet I got dem ol' kozmic blues again mama! som man inte hör så ofta. Kozmic Blues inleder soft och proffsigt med sitt mäktiga blås. 

Piece of my heart är uttjatad och misshandlad av coverband genom årtiondena, men så fort man hör orginalet igen förstår man dess storhet. Ojoj vad bra den är.

En stund senare kommer min personliga långkörarfavvo Ball and Chain. Den här suggestiva dängan bygger upp till makalösa crescendon genom hela låten på dryga 9 minuter. Jag gillar ju sånt.

På två av skivorna spelade hon med Big Brother and the Holding Company. Det hörs på dem att hon har en aningen mindre framträdande roll där, medan hon låter lite mer renodlat Janis-igt på de två andra. Mer hann hon inte göra innan hon dog vid 27 års ålder.


Det gick en dokumentär om henne på SVT för något år sedan som heter Little Girl Blue. Den kan jag rekommendera, men tyvärr har den försvunnit från svtplay.

No comments:

Post a Comment