Friday 28 September 2018

Ny vinyllista

Min odyssé i svart vinyl fortsätter. Här kommer en lite spretig blandning av plattor som jag antingen köpt eller lyssnat mycket på nyligen.

spotify:user:jiemm:playlist:5Qv2sRqw1FZbBWJAJHslVk

Fleetwood Mac - Sands of Time



Fleetwood Mac är ett sånt där band jag aldrig riktigt fått grepp om. Deras sound har liksom aldrig fastnat. Men så en dag slängde jag på de två skivorna jag har liggande hemma, och medan barnen vände uppåner på lägenheten låg jag stilla i soffan och lyssnade om och om igen. Jag hade ett moment. Sands of time är fin.

Jag har fattat det som att Fleetwood mac började som ett rätt renodlat blues-band men sedan förvandlades till något helt annat framåt slutet.

Roxy Music - Same Old Scene 



Bästa låten från bästa plattan kom tyvärr inte med i vår samlade Roxy-lista som ni alla fick den stora glädjen att njuta av. Jag bytte till mig skivan mot några gamla seriealbum i holken vid Lilla Torg.

Låten är som ett utbrott av känslor, och varje gång saxen kommer in (strax efter 2:25) blir jag alldeles kallsvettig. Så snyggt!

Leonard Cohen - Iodine


Jag var i Göteborg nyligen och lade någon timme på att bläddra i skivbackarna på Dirty Records. Grym affär, och de serverar bra kaffe också. Iodine är trevligt taktfast, och inte alls den musiken som jag egentligen förknippar Cohen med.

Stephen Stills - Open Secret



Detta är en gammal platta från mina föräldrar. Väldigt trevlig, och den här låten har ett riktigt gött blås, och andra halvan består av ett jazzigt stick.

Brewer & Shipley - Shake off the Demon



Skivomslaget!

Ytterligare ett fynd från Dirty Records. Vad är det för blus han har på sig? Och brillorna? Mustascherna? Så många frågor, och inga svar!

Jag gillar deras softgungiga folkrock som aldrig riktigt slog. Jag har en skiva med dem sedan tidigare med den mer framgångsrika låten One Toke Over the Line.

Canned Heat - Going up the Country



Någon som vet var namnet Canned Heat kommer från? Inte det? Det kan vi ju diskutera i chatten.

Den här plattan har jag återkommit till i årtionden, och den här hitten går ju inte av för hackor.

Mountain - Nantucket Sleighride



Jag har alltid älskat farsans gamla Mountain-plattor, och jag haft med låtar med dem tidigare. Nantucket Sleighride kvalar in som kanske den enda rocklåten i historien som klarar ett flöjtsolo med värdigheten i behåll.

Crazy Horse - Carolay



Denna har jag också haft länge. En riktigt hitspäckad skiva som bara ger och ger. Skitsnygg häst på omslaget också.

Bruce Springsteen - Night




Som jag nämnt tidigare har jag köpt på mig lite Springsteenplattor för att allmänbilda mig. En del är riktigt bra. Born to Run är ju lite av en klassiker, men den här låten tycker jag nog bäst om.

Paul Kelly - I could never love nobody like I'm loving you




Ett köp från i våras, som jag hade med på någon annan vinyllista nyligen. Skitbra skiva.

No comments:

Post a Comment