Friday 22 November 2019

Typ Boktipset fast egentligen Musiktipset, men ah, det var iaf Bonnie Raitt som jag tänkte tipsa om.

Tjenixen! Tja! Läget?

Kommer ni ihåg det gamla barnprogrammet boktipset? Det gör inte jag, eftersom jag är lite för ung. Men hur som helst så har jag nyligen lärt mig något intressant om introt till programmet, som ni kan lyssna på här!

Den melodi som den primitiva 70-tals-människan nynnar på, är faktiskt en ganska trevlig låt av Loudon Wainwright III som heter swimming song, som jag har lyssnat ganska mycket på så här på ålderns höst. Jag hade först tänkt att göra en lista på just Wainwright men det visade sig att hans låtskatt var lite för tunn för att göra en hel lista, även om det finns några guldkorn. Därför tänkte jag såhär "Man kanske typ skulle göra ett boktips istället, fast inte om en bok utan en artist. Typ som ett musiktips eller så", och det var då det slog mig att man kanske skulle kunna tipsa lite om en annan artist som jag också har lyssnat ganska mycket på såhär på ålderns höst, Bonnie Raitt.

Bonnie Raitt

Vem tusan är Bonnie Raitt undrar ni? En så in i helvetiskt bra bluessångerska och gitarrist svarar jag.

Hennes genre är primärt blues men hon blandar friskt in olika amerikanska stilar såsom country, folk och Rn'B vilket gör henne lite svårplacerad. Hon framför mestadels låtar som andra skrivit åt henne, eller rena covers. Men några låtar har hon också skrivit själv, t.ex Thank you som är lite av en favorit.

Rolling stone magazine rankar henne som den 50e bästa sångaren genom tiderna och den 89e bästa gitarristen genom tiderna. Inte så pjåkig kombo säger ni, men hur låter hon då?

- Såhär!

Värt att nämna är ju också att hon fick sitt stora genombrott på 90-talet när hon inte pallade göra fin musik länge och gick över till en mer radiovänlig poppig blues. Men det var när det begav sig, i början på 70-talet, som hon gjorde sina bästa grejer och det är därifrån som jag har hämtat låtarna som ni lyssnar på här idag.

Jag inleder givetvis listan med originalet till introt till boktipset. Sjukt bra låt. DUBBLA BANJOS, vad kan gå fel???! va!?

Tack för mig!

No comments:

Post a Comment