Friday 22 October 2021

Tyskt i klassen!

Froese och hans Tangerine Dream störda mitt i arbetet igen!


Efter Roberts lista raljerades det en del om bristande kvalité på tysk musik och jag tänkte så kan vi ju inte ha det! Så därför började jag omedelbart plocka ihop ett gäng bra tyska låtar, naturligtvis blev det så många att de inte fick plats på en lista så jag renodlade det till endast tysk elektronisk musik. Och såklart hade majoriteten av dessa låtar inte existerat om det inte vore för gudfäderna i Kraftwerk. Enjoy!

https://open.spotify.com/playlist/0QIWUNOSi87I2k0DXtJGms?si=bd0db3be16264cd1

1. Kraftwerk - It’s more fun to compute
Ja vart skall vi börja om inte med fundamentet!
Ödslig och klinisk ljudbild men ändå funkig! Tidlös klassiker som är omöjlig att lyssna sönder.

2. Anthony Rother - Biomechanic
Mr Rother förädlar fint Kraftwerks arv i detta ödsliga och mäktiga epos. Tyvärr fanns inte full-verisionen av Biomechanic på spotify så jag råder er att lyssna på fulllängdaren här så den får den tid den kräver.

3. Ellen Allien - Stadtkind
En av techo-drottningens tidigare alster. Även här spökar en ödslig känsla men med en ljusstrimmor av hopp. Rader som “Berlin, du gibst mir die Kraft, bin ein Teil von dir” får mig nästan sugen på att leta upp tyska-böckerna från skoltiden igen och börja plugga tyska.

4. Hardfloor - The Life We Choose (ERP Remix)
Mästarna av bas-synten Roland TB 303 gick varm i min portabla cd-spelare på 90talet. Här har ERP lugnat ned dem lite och bäddat in dem i fina ödesmättade ackord. Vackert!

5. Moderat - Seamonkey
Såklart måste vi ha med ett av Emils favoritband på listan! Här med ett äkta tyskt mullrande och effektivt maskineri!

6. Extrawelt - Soopertrack
En fin gammal klassisker från skivbolaget Border Community som släppte ett gäng sådana här melodiösa techno-tolvor i börjar 2000-talet.  Dimman av ödslighet börjar här ge vika för varmare tongångar.

7. Round One - I'm your Brother
Kungen av technodub - Moritz von Oswald -  överaskar med en själfull house-dänga! Vem sa att tyskarna inte kan göra soul? Släpptes 1994 men låter forfarande ny! Ödsligheten är nu helt bortblåst och ersatt av ren kärlek!

8. Isolée - Beau Mot Plage
En fin skapelse som jag altid trott varit franskproducerad men tji fick jag! Kan ha varit med i någon lista jag gjort tidigare men jag tror ni står ut med en till lyssning på den här electronica-klassikern!

9. Rythm & Sound - See Mi Yah
Moritz von Oswald slår till igen, denna gång med reggae. Och när tysk precisions-dub möter Willi Williams sköna stämma är det svårt att inte få “a big smile on your face”.

10. Tangerine Dream - Rubycon Part One
Vi avslutar med lite flum från Edgar Froese och hans Tangerine Dream. Jag lekte med tanken att avsluta med Phaedra istället på 17:39 men vek mig för det inbillade grupptrycket och körde ett säkrare kort. Edgar var tydligen polare med Bowie under hans Berlin-år och hjälpte honom både hitta en lägenhet och få honom sluta med kokainet. 

 

No comments:

Post a Comment