Friday 16 December 2022

Den Italienska Hesheten


Piero, min ingifta mormor från södra Italien hade stort intryck på mig som liten. Inte bara det att han kom med en italiensk brusig värme till vårt kyliga land. Han tog även med sig hesheten, i egen hög person. Denna raspighet blev något jag kopplade starkt till just Italien - inget annat land har samma motsvarighet egentligen. När vi var på besök i deras hem spelades ofta låtar med samma karaktäristiska Italienska heshet. Så var kommer den Italienska Hesheten ifrån? Detta är ett försök att söka dess rötter.

Låtarna i turordning:

1. Jag har lyckats spåra ursprunget till den hesa italienska stämman till 1959, där vi börjar resan. Innan dess var alla italiernare skönsjungande, men här händer det något: en viss raspighet börjar framträda när Fred Buscaglione framträder med Carina.

2. Jag var här tvungen att spola fram i tiden lite till 1989 till Ti Lasceró (Jag lämnar dig), bara för att förankra någon form av jullliknande stämning som finns i denna italienska trycker av rang, som på ett dramatiskt vis avtäcker den karaktäristiska italienska heshet som utmärker musik från detta land. 

3. Vi tar ett steg tillbaka igen till 1969, där Don Backy fortsatt på den linje som Fred Buscaglione påbörjat. Dramatiskt och pompöst så det förslår.

4. Listans första kvinnliga raspare här, med Loredana Berté som befäster att hon minsann inte är någon tant (även om faktum kvarstår att hon faktiskt är det idag)

5. Vi stannar kvar i 80-talet med Dimmi Dimmi. Den är väl lite tveksam ur raspighetssynpunkt, så vet inte riktigt hur den hamnade här. Det kanske är en vilja till stilbrott. Men lyckas det? Nej. Den Italienska Hesheten kvarstår.

6. Du är sången (tror jag det betyder) av Gianni Bella ger oss en liten touch av fusion för att lite lyfta från det syntiga 80-talssoundet i föregående låt.

7. Fantastiskt lysande! Här har vi en låt från 1979 i klassisk discoanda

8. Fiordaliso sjunger på hest övertygande sätt att hon inte vill ha månen i denna schlager från 1986

9. Tillbaka till 1983 med Ti Sento (Jag hör dig) med Maria Bazar.

10. Inte världens bästa version av denna låt, men den med mest hes tolkning. Il Mondo som är mest känd i Jimmy Fontanas tappning får avsluta denna lista.



No comments:

Post a Comment