Friday 7 April 2023

Bonus: Glad Iggy Påsk!

Glad Iggy Påsk!

Upptäckte sent om sides att vi hade påskuppehåll och att min “riktiga lista” får vänta en vecka till. Jag tänkte därför passa på att dela lite remixar på Iggy Pop.





Under de senaste veckorna har några av oss fördjupat oss i Iggy Pop & The Stooges diskografi. Vårt fokus börjar nu närma sig sitt slut, men det lär dröja någon vecka innan vi presenterar resultatet och den slutgiltiga Iggy-playlisten. 


När vi lyssnat på skiva nummer 3, The Stooges ”Raw Power” från 1973, var det rätt uppenbart att den led av en usel produktion. Både David Bowie, som var producent, samt Iggy själv har försökt att mixa skivan - och det finns 2 officiella versioner, som båda blev remastrade så sent som i år. Tyvärr låter ingen av dessa något vidare. Detta föranledde till en diskussion om vilken version som var bäst/minst dålig. I ett ögonblick av hybris tänkte jag “Det där skulle jag kunna bättre”


En sökning på internet efter separerade låt-stämmor kammade först noll. Men sedan hittade jag att skivans inledningspår “Search and Destroy” hade varit med i någon av Guitar Hero spelen och det fanns 6 separerade kanaler läckta som jag kunde plocka ner och labba med. 


Tyvvärr var ursprungsmaterialet tämligen uselt: 3 spår trummor. Virvel och pukor på samma spår med mycket basläck och ojämna nivåer. Ett spår baskagge som lät som spelad på papp-kartonger och ett spår extremt tunna och spröda cymbaler. Basen separerad på ett spår: Extremt fuzzig och onyanserad. Gitarspåret lider av att när själva solo-delarna spelas, försvinner kompgitarren helt och lämnar stora hål i ljudbilden. Vissa gitarrljud låter väldigt risigt också. Sångspåret var väl egentligen det bästa, ljudmässigt - men tyvärr kommer det in gitarrer under refrängen vilket gör det svårt att mixa…Om detta var vad Bowie och Iggy hade och jobba med har jag viss respekt för att det inte blev så bra slutresultat (Med 1973’s teknologi - pre-Prootools).


Det blev i alla fall en remix där jag mest försökte göra låten lyssningsbar och efter den så gjorde jag två till varianter där jag tagit mig stora friheter. 


Full disclosure: Jag är bara en amatör och gör inget anspråk på att mina mixar skulle vara bättre eller mer korrekta. Detta är på skoj. Stäm mig inte. Här är iallafall resultatet: 


Search & Destroy Remixes (dropbox) 



Original mixar från Bowie & Iggy (Spotify) 

Om mina remixer:



Pontüs Raw Remix

Här har jag egentligen mest försökt göra en mer ”modern” remix. Mycket EQ:ande. I ursprungsversionen (Bowies i synnerhet) hörs knappt trummorna och den låter tunn och skränig som fan. Iggys har mer botten men låter muddig och lite energilös jämförelsevis. För att fixa denna har jag först kört sången genom en AI som hjälpte mig plocka bort gitarren. Har sedan fått klippa och klistra för att få gitarrerna att funka. Vidare har jag klippt ut pukor till eget spår. Virveln är dubblerad och fixad med för att få mer botten och sedan är det en massa kompression här och där. (Förmodligen för mycket – har en känsla av att Iggy-puritaner och vintage-diggare förmodligen hade hatat denna).



German Technology Remix

Hade nån idé om att man skulle kunna göra en Kraut-version av låten. Började att fixa tempot och programmera ett klassiskt motorik-beat. Men övergav det sedan för en sampling som jag “förstärkt” med hihat-spåret. Det ligger också en 808-i bakgrunden som sticker fram på några ställen. Hela låten är lite om-arrangerad. Ursprungsgitarren är helt strippad, men jag la på lite “Neü” inspirerad gura på verserna. Basen är originalbasen men uppklippt, loopad och förenklad. Sen är den en massa synthar. Sången är även den uppklippt och sen leks det friskt med delay. Kanske inte så Krautig i slutändan men ganska kul slutresultat om jag får säga det själv. 




Berlin Terminator Remix

Efter att ha lyssnat på Search & Destroy riffet på repeat och att detta sammanträffade med att Kraftwerks förekommit på ordinarie lista så fick idén att göra en Kraftwerk-iferad version av låten.

Det var svårare än vad jag trodde. Tysk-minimalism är jättesvårt och inte alls något som egentligen som jag kan. Anyhow, jag gjorde ett försök, gav upp – men så gick jag på det igen. Kanske inte superlyckat/likt - och inte tillräckligt minimalisktiskt - men det blev något i alla fall! Här har jag dragit ner tempot rejält; till 120 BPM. Det enda som är kvar av originalet är Iggy’s sång som är körd genom diverse röst-effekter och vocoders. Har försökt att hitta ljud inspirerade av olika kraftwerklåtar, men det är inga exakta replikor. Bonuspoäg om ni kan hitta vilka låtar jag snott av. 


No comments:

Post a Comment